Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA
PROWADZĄCA : Edyta Domagalska
KLASA : I gimnazjum
PRZEDMIOT : Sztuka
CZAS : dwie godziny lekcyjne
TEMAT : Opracowanie pieśni pt. „ Oj , chmielu , chmielu”
(metrum ¾ ) – projektowanie kobiecego stroju ludowego.
Zadania edukacyjne :
• umiejętność współpracy w grupie podczas wykonywania zabawy tanecznej „Na krakowską nutę”
• zapoznanie z treścią i melodią pieśni „Oj , chmielu , chmielu”
• zwrócenie uwagi na metrum ¾
• poznanie historii pieśni
• zapoznanie z niektórymi staropolskimi słowami występującymi w pieśni
• umiejętność śpiewania indywidualnego , grupowego i zbiorowego
• zwrócenie uwagi na archaiczną budowę pieśni
• cechy muzyki ludowej : bogactwo melodyki i rytmiki
• poznanie najbliższego środowiska i specyfiki regionu
• pogłębienie więzi ze swoim środowiskiem i regionem
• wpływ dziedzictwa kultury muzycznej regionu na muzykę narodową
• rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej
• zróżnicowanie regionalne strojów ludowych
• funkcja znakowa ubiorów ludowych
• zapoznanie ze strojami ludowymi z okolic Szczekocin ( omówienie najważniejszych elementów strojów )
• zapoznanie z fragmentem powieści „Chłopi” W.S. Reymonta opisującego weselny strój kobiecy
• zapoznanie z muzyką zespołów folklorystycznych działających na terenie M i G Szczekociny oraz omówienie elementów strojów ludowych danego zespołu
• zapoznanie z tańcami ludowymi okolic Opoczna i Cieszyna
• powtórzenie dawno poznanego kanonu „Kookabura”
• przypomnienie niedawno poznanej piosenki pt. ”Wesoła piosenka”
• wyrabianie wrażliwości , wyobraźni i umiejętności patrzenia na strój ludowy ( jego odrębność i funkcję )
• umiejętność posługiwania się techniką „collage”
• próba nadania pracy indywidualnego charakteru z zachowaniem najważniejszych elementów wybranego stroju ( świętokrzyskiego , kieleckiego , częstochowskiego , włoszczowskiego )
• rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową
• estetyczne wykonanie pracy
Formy :
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
- śpiew
- ruch przy muzyce
- percepcja
- tworzenie
Metody :
- problemowo – odtwórcza
- analityczno – percepcyjna
- problemowo – twórcza
- pogadanka
- pokaz – ćwiczenia praktyczne
- mini wykład
- rozmowa kierowana
Materiały i narzędzia :
- brystol A2
- ścinki tekstylne
- wełna
- kolorowe ozdoby
- klej
Technika plastyczna :
- collage
Ewaluacja celów :
Uczeń wie :
- co znaczy metrum ¾
- jaka była historia pieśni „ Oj , chmielu , chmielu”
- jaka była funkcja znakowa ubiorów ludowych
- jaka jest historia regionu z którego pochodzi
Uczeń umie :
- współpracować w grupie
- wymienić najważniejsze zabytki , zespoły ludowe i stroje ludowe okolic Szczekocin
- dawno poznany kanon oraz niedawno poznaną piosenkę pt. „Wesoła piosenka”
- posługiwać się techniką „collage”
Uczeń potrafi :
- dobrać materiał plastyczny dla uzyskania zamierzonego wyrazu
- śpiewać pieśń „Oj , chmielu , chmielu” indywidualnie i grupowo
- rozróżnić cechy muzyki ludowej
Środki dydaktyczne :
- filmy wideo
- kasety magnetofonowe i płyty CD
- zdjęcia
- reprodukcje
- kartki z nutami i słowami piosenek
- powieść pt. „Chłopi” W.S. Reymonta
PLAN
I. Część wstępna :
a) ustawienie ławek w podkówkę
b) przygotowanie materiałów plastycznych
c) wprowadzenie do tematu lekcji
II. Część zasadnicza :
a) zabawa rytmiczna „Na krakowską nutę”
b) omówienie ...