Dodaj publikację
Autor
Dariusz Kapuściński
Data publikacji
2008-02-13
Średnia ocena
5,00
Pobrań
312

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W czasie dodatkowym można przygotować dzieci na kolejną edycję turnieju bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wyłonić drużynę najlepszych uczestników. A przy tym podnieść świadomość przyszłych użytkowników naszych dróg.
 Pobierz (doc, 61,5 KB)

Podgląd treści

„W drodze po kartę i gdy ją mam”
Turniej

Adresat: uczniowie klas IV, V, VI
Cel główny: Podsumowanie wiadomości i umiejętności umożliwiających uzyskanie karty rowerowej (klasy IV-te) i prawidłowe jej wykorzystanie (klasy V-te, VI-te).

Metody aktywizujące

Forma pracy: grupowa.
Reprezentacje klas stanowią drużyny czteroosobowe.
Rywalizacja odbywa się oddzielnie na poziomie klas czwartych, piątych i szóstych. Wszyscy uczestnicy wraz z widownią są „świadkami” pełnej rywalizacji.
Turniej składa się z czterech działów występujących w arkuszu zaliczeń ucznia ubiegającego się o uzyskanie karty rowerowej.

Przebieg turnieju:

I. Wiadomości teoretyczne.

Klasy IV:

1. Określ po kształcie (kontury narysowane na planszach) znaczenie i przynależność grupową znaków wyjątkowych – „Ustąp pierwszeństwa przejazdu”, „Stop”, „Droga z pierwszeństwem przejazdu”, „Krzyż św. Andrzeja”.
2. Jakie czynności wykonasz podczas wyprzedzania?
3. Jakie zasady obowiązują na skrzyżowaniu równorzędnym?
4. Co oznacza podwójna linia ciągła namalowana na jezdni?
5. Jaki ustawi się policjant by oznaczało to: „jedź”?
6. Kiedy znajdujesz się na drodze głównej?
Klasy V-te:

1. Jak wyglądają i to jakich grup należą: „Droga jednokierunkowa”, „Nakaz jazdy prosto”?
2. Jak zachowasz się widząc znak o następującym wyglądzie: kształt trójkątny, obwódka czerwona, żółte tło, czarny rysunek lokomotywy?
3. Kto pojedzie pierwszy, jeśli na drodze głównej jeden uczestnik jedzie prosto, a drugi skręca w lewo?
4. Co oznacza zielona strzałka pod sygnalizacją świetlną?

Klasy VI-te:

1. Co rozumiesz pod nazwą „wypadki dyskotekowe”?
2. Jakie czynności wykonasz przygotowując rower do rajdu?
3. Jak zastosujesz w ruchu drogowym zasadę ograniczonego zaufania?
4. Wskaż na swej drodze: dom – szkoła miejsca najbardziej niebezpieczne, uzasadnij swój wybór.

II. Obsługa techniczna roweru.

Kl. IV: 1. Ureguluj wysokość siodełka do swojego wzrostu.
2. Zdejmij i załóż łańcuch.
Kl. V: 1. Wymień baterię zasilającą lampę przednią.
2. Napompuj koło.
Kl. VI: 1. Sprawdź czy dętka jest szczelna.
2. Dokonaj regulacji wysokości i prawidłowego ustawienia kierownicy.

III. Umiejętności praktyczne z uwzględnieniem zasad ruchu drogowego.

Kl. IV: Sprawdzenie poprawności wykonania skrętu w lewo.
Kl. V: Przejazd przez tor przeszkód („tarka”, „łezka, przewóz pojemnika
z wodą).
Kl. VI: Przejazd przez tor przeszkód („tarka”, równoważnia, przewóz
pojemnika z wodą, przejazd pod poprzeczką, „żmijka”).

IV. Pomoc przedlekarska.

Kl. IV: Ułożenie nieprzytomnego w pozycji boczno – bezpiecznej..
Kl. V: W jaki sposób zawiadomisz o zaistniałym wypadku?
Kl. VI: Jakie czynności wykonasz by opatrzyć zdarty naskórek?

Objaśnienia

Drużyny losują pytania teoretyczne (po trzy klasy czwarte, po dwie klasy piąte i szóste, w naszej szkole są po dwie klasy równoległe).
Odpowiedzi po konsultacjach udziela jeden zawodnik, podobnie w dziale – pomoc przedlekarska ...