Dodaj publikację
Autor
mirka chmiel
Data publikacji
2008-02-14
Średnia ocena
5,00
Pobrań
955

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to scenariusz pasowania na czytelnika uczniów klasy I opracowany według własnego pomysłu. Można w nim znaleźć także wzór dyplomu.
 Pobierz (doc, 125,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI „ PASOWANIE NA CZYTELNIKA’’

Tematyka programowa: Stajemy się czytelnikami biblioteki szkolnej.

Cel ogólny: Wyrabianie w uczniach nawyku czytania i korzystania z biblioteki.

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
➢ właściwie zachować się w bibliotece,
➢ wybrać samodzielnie lub z pomocą nauczyciela bibliotekarza odpowiednią dla siebie książkę lub inny dokument,
➢ szanować książki i inne dokumenty biblioteczne.

Formy pracy:
➢ zbiorowa jednolita i zróżnicowana,
➢ indywidualna jednolita i zróżnicowana,

Metody: pokaz, rozmowa kierowana, burza mózgów, słoneczko, drama – pantomima, szatnia, dyskusja, sejmik.

Środki dydaktyczne: plansze, bilety wstępu, encyklopedia, rekwizyty z różnych baśni, dyplomy, zakładki do książek, karty pracy, wystawka książek.

Miejsce uroczystości: sala biblioteczna lub czytelnia. Wybrane pomieszczenie należy udekorować na wzór komnaty królewskiej. Należy także wybrać czworo starszych dzieci i przebrać je za: króla, królową, księżniczkę oraz pazia.

Przebieg uroczystości.

1. Pani bibliotekarka wita wszystkich uczniów w sali lekcyjnej. Informuje je, że za chwilę zabierze je do miejsca, które nazywa się „ Bibliotekolandia” i dziś wszystkie dzieci z tej klasy zostaną pasowane na mieszkańców tego kraju.

2. Przy wejściu do biblioteki stoi uczeń przebrany za pazia królewskiego. W ręce trzyma koszyczek z biletami wstępu (wzór biletu wraz z przykładowymi pytaniami znajduje się w załączniku nr 1). Paź informuje dzieci, że jeżeli chcą wejść do królestwa to muszą kupić bilet. Zapłatą za niego jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie znajdujące się na jego odwrocie.

3. Dzieci losują kolejno bilety, odpowiadają na pytania i pojedynczo wchodzą do środka sali. Wewnątrz czekają na nich król, królowa i księżniczka. Wchodzące dzieci siadają przed nimi w kręgu na dywanie.

4. Gdy wszystkie dzieci będą już w sali, król i królowa witają je:

Król: Nazywam się król Księga.
Królowa: Ja jestem królowa Książka.
Księżniczka: Ja jestem księżniczka Książeczka.
Król: Miejsce, w którym się znaleźliście nazywa się „Bibliotekolandia”, ale wy, drogie dzieci, mówicie na nie BIBLIOTEKA.
Królowa: Dziś zostaniecie jej mieszkańcami. Za chwilę pokażemy wam całe nasze królestwo. Są w nim ulice pełne różnych i ciekawych książek. Musicie wiedzieć, że w naszym królestwie wszyscy bardzo lubią czytać i dlatego mamy tak wiele ciekawych książek.
Księżniczka: Przygotowaliśmy dla was także wiele ciekawych zagadek i łamigłówek. Jak dobrze się dziś spiszecie, to zawsze będziecie mogli tu przychodzić. Mamy nadzieję, że nie będziecie się z nami nudzić, a czas upłynie nam miło i przyjemnie.
Królowa: Już z pierwszym zadaniem bardzo dobrze sobie poradziliście. Prawidłowo odpowiedzieliście na wszystkie pytania. Oto wasze następne zadanie:
Z czym kojarzy wam się słowo „biblioteka” ?

5. Paź zawiesza planszę (załącznik 1) i na promyczkach ...