Dodaj publikację
Autor
Anna Stasica
Data publikacji
2008-02-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
130

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Temat: Formy pieniądza w gospodarce rynkowej” Czas trwania: 1 jednostka lekcyjna. Cele kształcenia: Oczekiwane osiągnięcia ucznia:  -wymienienie funkcji pieniądza,  -umiejętność odróżnienia pojęć: wymiany barterowej i pieniężnej,  -wymienienie form pieniądza,  -wyjaśnienie pojęć: weksel, czek, karta płatnicza.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści

Klasa III LO „Przedsiębiorczość bez tajemnic” autorstwa Marii Romanowskiej, Agnieszki Sopińskiej, Piotra Wachowiaka i Sylwestra Gregorczyka.
Klasa III LO „Przedsiębiorczość bez tajemnic” autorstwa Marii Romanowskiej, Agnieszki Sopińskiej, Piotra Wachowiaka i Sylwestra Gregorczyka.

Temat: Formy pieniądza w gospodarce rynkowej”
Czas trwania: 1 jednostka lekcyjna.
Cele kształcenia:
Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
✓ wymienienie funkcji pieniądza,
✓ umiejętność odróżnienia pojęć: wymiany barterowej i pieniężnej,
✓ wymienienie form pieniądza,
✓ wyjaśnienie pojęć: weksel, czek, karta płatnicza.

Metody: pogadanka, burza mózgów, metaplan, rozmowa nauczająca.

Środki dydaktyczne: foliogramy, rzutnik, arkusz papieru formatu A-1, kartki samoprzylepne.

|Cel główny |Forma |Sposób realizacji |Uwagi |
|Zmotywowanie uczniów do |pogadanka |Nauczyciel omawia cele lekcji, zapisuje temat „Formy pieniądza w |- |
|pracy | |gospodarce rynkowej” | |
|Wyjaśnienie pojęcia |Burza mózgów |Proszę wyobrazić sobie, że pieniądz nie istnieje i odpowiedzieć na | |
|„barter” | |pytanie co mogłoby się wtedy zdarzyć ?. | |
| | |Przedstawiciel klasy zapisuje wszystkie pomysły, wyrażające | |
| |„co by było gdyby |konsekwencje takiej sytuacji. | |
| |pieniądze nie |Bezpośrednia wymiana dóbr i usług będzie jednym z rozwiązań podanych | |
| |istniały” |przez uczniów. | |
| | |Nauczyciel zwraca uwagę, że taki handel wymiany (towar za towar) nosi| |
| | |nazwę „Barter”. | |
| | |Nauczyciel odwołuje się do wiadomości uczniów z lekcji historii. | |
|Zapoznanie z funkcjami |burza mózgów |- uczniowie na kartkach papieru zapisują swoje pomysły, | |
|pieniądza | | | |
| |„do czego potrzebne |- odczytują swoje pomysły i przyklejają jej na arkuszu papieru, | |
| |są nam pieniądze” | | |
| | |- nauczyciel porządkuje kartki, zdejmuje powtarzające się pomysły i | |
| | |przegrupowuje je ze względu na funkcje pieniądza, | |
| |metaplan | | |
| | |- podsumowanie | |
| | | |Załącznik nr 1 |
| | | |foliogram |
|Usystematyzo-wanie pojęć |rozmowa nauczająca |Nauczyciel wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z formami pieniądza: | |
|dotyczących form pieniądza | |pieniądz gotówkowy, pieniądz bezgotówkowy, czeki, karty płatnicze, |Załącznik nr 2 |
| | |weksel. | |
|Podsumowanie wiadomosci |ćwiczenie |Proszę ułożyć krzyżówkę do hasła „pieniądz” wykorzystując poznane | |
| | |wiadomości. | |

Załączniki do tematu „Forma pieniądza
w gospodarce rynkowej”.

Załącznik nr 1

Funkcje pieniądza:

➢ Miernik wartości – pozwala wyrazić w postaci ceny wartość kosztów poniesionych na wytworzenie danego dobra lub usługi.

➢ Środek wymiany – będąc wymienianym na towar ogranicza funkcjonowanie barteru w gospodarce,

➢ Środek płatniczy – ma obecnie powszechne zastosowanie.

➢ Środek tezauryzacji – (przechowywanie, gromadzenie). Pieniądz odłożony w danym czasie może być wykorzystany do zakupu dóbr i usług w przyszłości.

Załącznik nr 2

Formy pieniądza:

➢ Pieniądz gotówkowy – realny – występuje w postaci pieniądza papierowego lub bilonu.

➢ Pieniądz bezgotówkowy – pieniądz bankowy. Nie posiada on materialnej wartości lecz stanowi przedmiot ewidencji księgowej banków. Są to depozyty ulokowane na rachunkach bankowych które umożliwiają rozliczanie pomiędzy posiadającymi je jednostkami.

Karta płatnicza – to tzw. pieniądz elektroniczny.

Rodzaje kart płatniczych:
- debetowa – pozwala na dokonywanie płatności wyłącznie do wysokości stanu konta. Używanie tej karty wymaga zablokowania określonej sumy na ...