Dodaj publikację
Autor
Mirka Chmiel
Data publikacji
2008-04-17
Średnia ocena
5,00
Pobrań
430

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to program zajęć pozalekcyjnych dla uczniów kl. III szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 223,5 KB)

Podgląd treści


PROGRAM KÓŁKA CZYTELNICZEGO „ W ŚWIECIE KSIĄŻKI ”
DLA UCZNIÓW KLASY III

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE

W obecnych czasach coraz częściej sięgamy do szybkich źródeł informacji. Komputer , Internet, książka elektroniczna wypierają coraz częściej tradycyjną książkę, encyklopedię, leksykon...
Ludzie coraz mniej czasu poświęcają na czytanie książek. Problem ten dotyczy nie tylko dorosłych, ale także dzieci i młodzież. Pracując w szkole, mogę stwierdzić, że część uczniów ogranicza się jedynie do wypożyczania z biblioteki lektur szkolnych. Spora liczba dzieci po prostu nie lubi czytać, nie interesuje się literaturą, a co za tym idzie książką. Pochłania je coraz bardziej komputer, telewizja...
Każdy wie, że brak bezpośredniego kontaktu z książką, czasopismem ujemnie wpływa na zasób słownictwa uczniów, umiejętność czytania, pisania, czy swobodnego wypowiadania się. Zauważyłam to także wśród swoich uczniów.
Pod wpływem tych obserwacji postanowiłam opracować program kółka czytelniczego po realizacji, którego dzieci zainteresowałyby się książką, literaturą. Chciałam pokazać im, że czytanie może stać się przyjemną i ciekawą formą spędzania czasu wolnego.
Zaobserwowałam, pracując w bibliotece, że dzieci wypożyczają tylko te książki, które odpowiadają im potrzebom psychicznym, trafiają do ich zainteresowań, są źródłem przeżyć i aktywności. Są też tacy czytelnicy, którzy nie mają jeszcze ukierunkowanych zainteresowań i często kierują się przy wyborze, np.: objętością książki, ilością ilustracji, czy obrazków.
Dobierając literaturę kierowałam się:
➢ treściami poznawczymi, wartościami wychowawczymi, walorami artystycznymi książek,
➢ różnorodnością tematyczną,
➢ wielorakością w zakresie rodzaju i gatunku literackiego,
➢ dostępnością w bibliotece.
Aby uczeń docenił rolę książki w jego rozwoju, należy przybliżyć mu ją już w pierwszym etapie kształcenia.

CELE GŁÓWNE ZAJĘĆ

• rozbudzanie zainteresowania tekstem,
• zmiana postawy wobec książki i czytania,
• ukazanie wartości płynących z czytania książek,
• kształtowanie nawyku czytania, korzystania z biblioteki szkolnej i pozaszkolnej,
• rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,
• rozwijanie sprawności umysłowych, zainteresowań uwzględniając indywidualne uzdolnienia uczniów,
• rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji,
• pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie,
• wzbogacanie słownictwa uczniów poprzez czytanie książek,
• wdrażanie do poszanowania książek,
• ukazywanie pozytywnych wzorców zachowań i postępowania w różnych sytuacjach.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Uczeń:
• rozwija i utrwala zainteresowania czytelnicze,
• jest zmotywowany do dalszego kształcenia i czytania,
• jest przygotowany do pracy samokształceniowej,
• swobodnie porusza się wśród różnych gatunków literackich,
• umiejętnie korzysta z warsztatu informacyjnego biblioteki,
• udoskonalił umiejętność płynnego, poprawnego i wyrazistego czytania,
• wzbogacił słownictwo i swobodnie wypowiada się na rożne tematy w formie ustnej i pisanej,
• poszerzył swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości,
• nabrał nawyku do korzystania z biblioteki i sięgania po książki,
• rozwinął swoją wyobraźnię,
• potrafi twórczo rozwiązywać problemy,
• jest przygotowany do świadomego i selektywnego odbioru informacji z Internetu oraz rozpowszechnianych przez media,
• szanuje ...