Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Jarosz
Data publikacji
2008-04-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
195

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć socjoterapeutycznych opracowałam z myślą o uczniach w młodszym wieku szkolnym, mających problemy z adaptacją w grupie i nawiązywaniem prawidłowych relacji z rówieśnikami. Szczególny nacisk położyłam na kształtowanie osobowości ucznia i wspieranie jego rozwoju.
 Pobierz (doc, 55,0 KB)

Podgląd treści

Opracowała mgr Agnieszka Jarosz
nauczyciel kształcenia zintegrowanego
Szkoły Podstawowej w Polance Wielkiej

Program zajęć socjoterapeutycznych opracowałam z myślą o uczniach w młodszym wieku szkolnym, mających problemy z adaptacją w grupie i nawiązywaniem prawidłowych relacji z rówieśnikami. Szczególny nacisk położyłam na kształtowanie osobowości ucznia i wspieranie jego rozwoju.
CELE PRACY Z GRUPĄ:
[pic] Poprawa społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dzieci, poprzez nawiązanie satysfakcjonujących kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi (zmiana sposobu zachowań).
[pic] Zmniejszenie napięć i niepokojów związanych z nową sytuacją szkolną (odreagowanie emocjonalne).
[pic] Zapobieganie wadliwej adaptacji do warunków życia i wymagań otoczenia, poprzez uczenie się pozytywnego patrzenia na siebie, swoje życie i otoczenie (zmiana sądów o rzeczywistości).

CELE SZCZEGÓŁOWE:
[pic] Efektywne komunikowanie się,
[pic] dostrzeganie i rozpoznawanie emocji własnych i innych ludzi,
[pic] dostrzeganie i spełnianie potrzeb własnych i drugiego człowieka,
[pic] tolerancja i akceptacja wobec odmienności drugiego człowieka,
[pic] budowanie poczucia własnej wartości,
[pic] akceptowanie swych rzeczywistych ograniczeń,
[pic] wzmacnianie zaufania do siebie i innych,
[pic] stawanie się bardziej otwartym i szczerym,
[pic] współdziałanie i współpraca,
[pic] znajdowanie oparcia w otoczeniu,
[pic] nawiązywanie przyjaźni,
[pic] zwiększenie świadomości dziecka, dotyczącej podejmowanych przez nie działań, zachowań w stosunku do innych ludzi, a także siebie samego.

ZAJĘCIA I. TWORZYMY GRUPĘ.

Cele: Nawiązanie kontaktu, kształtowanie otwartości w stosunku do innych osób, integracja grupy.
1. Podanie dzieciom informacji na temat celów i sposobu prowadzenia zajęć. Zawarcie kontraktu.
2. Autoprezentacja. Osoba prowadząca przedstawia się i prosi dzieci o podanie takiej formy imienia, w jakiej chciałyby, aby się do nich zwracano. Dzieci wykrzykują swoje imiona, a wszyscy powtarzają je chórem.
3. „Gra w imiona”. Pierwsza osoba w kręgu podaje swoje imię. Następne dziecko mówi: Nazywam się..., a to jest...” i wskazuje swojego poprzednika. Zabawa trwa, dopóki nie obejdzie całego kręgu.
4. „Zwierzątka”. Dzieci podają nazwę ulubionego zwierzątka, rozbiegają się po sali i naśladują je.
5. Rysunkowa autoprezentacja. Wszyscy rysują swoje portrety i podpisują wybraną przez siebie formą imienia. Prezentują prace w kręgu, mówiąc: „To ja, Adam. Lubię...”. Z wykonanych rysunków tworzą książeczkę i wspólnie ozdabiają stronę tytułową.
Kończąc zajęcia wszyscy unoszą ręce do góry i krzyczą „hej!”.

ZAJĘCIA II. USTALAMY NORMY GRUPOWE.
Cele: odreagowanie agresji, tworzenie klimatu bezpieczeństwa i zaufania, pomoc w zrozumieniu zasad, reguł, które ułatwiają życie i pracę z innymi ludźmi.
1. Powitanie. Wszyscy chodzą swobodnie po sali i witają się przez podanie ręki. Wymieniają kilka słów na dowolny temat.
2. „Balon”. Uczestnicy zajęć ustawiają się w ciasnym kole. Podają sobie ręce i recytując znaną ...