Dodaj publikację
Autor
Dorota Żebrowska
Data publikacji
2008-04-21
Średnia ocena
1,67
Pobrań
571

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian można przeprowadzić w dowolnej klasie gimnazjum po omówieniu zagadnień ze słowotwórstwa.
 Pobierz (doc, 51,0 KB)

Komentarze

angela001, 2010-03-29, ocena:

szkoda,że nie ma odp. do tego..

Podgląd treści


SPRAWDZIAN ZE SŁOWOTWÓRSTWA Grupa I

1. Uzupełnij tabelę.
|wyraz podstawowy |wyraz pochodny |formant |nazwa formantu |oboczności |
| |podbródek | | | |
| |domowy | | | |
|za oknem | | | | |
| |lwica | | | |
|gołąb | | | | |
| | | | | |
| |uskok | | | |

2. Dopisz antonimy.

dolny - …………………………. wróg - …………………………………………

mówić- ……………………….... wesoło- ……………………………………….

3. Uzupełnij wyrazami podstawowymi i pochodnymi, podkreśl podstawy słowotwórcze.

……………………….. – nauczyć -- …………………………… -- nauczycielka

chodzić-- ……………………………. – schody -- ………………………………..

pisać -- …………………………... – napis -- ……………………………………

4. Narysuj wykres rodziny wyrazów, wypisz rdzeń.

koszyk, koszykarz, kosz, koszyczek, koszykarka, koszykówka – rdzeń:……………...

5. Podane frazeologizmy wpisz do odpowiednich rubryk tabeli.
biały kruk, judaszowe srebrniki, mieć węża w kieszeni, końskie zdrowie, kłamać jak z nut, bez pracy nie ma kołaczy, iść własną drogą, kto wiatr sieje, ten burzę zbiera
|wyrażenie |zwrot |fraza |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |

6. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy nacechowane dodatnio i ujemnie.

ręka - …………………………………….., ………………………………………..

śpiewać - …………………………………, ………………………………………...

dom - …………………………………….., ………………………………………...

deszcz - …………………………………..., ………………………………………..

7. Podane wyrazy podziel na zrosty, złożenia, zestawienia.
grzybobranie, czarna jagoda, czcigodny, Bogumiła, nastolatek, kot perski, wodomierz, słowotwórstwo

zrosty - ……………………………………………………………………………

złożenia- …………………………………………………………………………..

zestawienia - ………………………………………………………………………

8. Uzupełnij.
wyraz pochodny parafraza słowotwórcza wyraz podstawowy

dramaturg ………………………………………. ………………………..

chatka ……………………………………… ………………………..

biblijny ……………………………………… ……………………….

SPRAWDZIAN ZE SŁOWOTWÓRSTWA Grupa II

1.Uzupełnij tabelę.
|wyraz podstawowy |wyraz pochodny |formant |nazwa formantu |oboczności |
| |podręczny | | | |
|gęś | | | | |
|wieczór | | | | |
| |mówca | | | |
| |zwis | | | |
| |poczekalnia | | | |

2. Dopisz antonimy.

lewy- …………………………. miłość - ……………………………………...

brać- ……………………….... szybko- ……………………………………….

3. Uzupełnij wyrazami podstawowymi i pochodnymi, podkreśl podstawy słowotwórcze.

las -- ………………………….—leśnik -- ……………………………………

b) kwiat -- ……………………….—kwietnik -- …………………………………

słowo -- ………………………-- słownik -- …………………………………..

3. Narysuj wykres rodziny wyrazów, wypisz rdzeń.

obdarzyć, dar, darować, darzyć, podarek, podarować – rdzeń:……………............

5. Podane frazeologizmy wpisz do odpowiednich rubryk tabeli.
lwi pazur, dolewać oliwy do ognia, palić za sobą mosty, małpi rozum, kto pod kim dołki kopie, sam w nie wpada, drzeć ze sobą koty, ikaryjski lot, złota rączka
|wyrażenie |zwrot |fraza |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |

6. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy nacechowane dodatnio i ujemnie.

twarz - …………………………………….., ………………………………………..

pisać -…... …………………………………, ………………………………………...

wiatr - …………………………………….., ………………………………………...

garnek - …………………………………..., ………………………………………..

7. Podane wyrazy podziel na zrosty, złożenia, zestawienia.
ostrosłup, wiarygodny, kluski śląskie, koń mechaniczny, lekkoduch, dobranoc, sześćdziesiąt, łamigłówka

zrosty - ……………………………………………………………………………

złożenia- …………………………………………………………………………..

zestawienia - ………………………………………………………………………

8. Uzupełnij.
wyraz pochodny parafraza słowotwórcza wyraz podstawowy

pisarz …………………………………. …. ………………………..

ptaszek ……………………………………… ………………………..

antyczny ……………………………………… ……………………….