Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
angela001, 2010-03-29, ocena:
szkoda,że nie ma odp. do tego..
SPRAWDZIAN ZE SŁOWOTWÓRSTWA Grupa I
1. Uzupełnij tabelę.
|wyraz podstawowy |wyraz pochodny |formant |nazwa formantu |oboczności |
| |podbródek | | | |
| |domowy | | | |
|za oknem | | | | |
| |lwica | | | |
|gołąb | | | | |
| | | | | |
| |uskok | | | |
2. Dopisz antonimy.
dolny - …………………………. wróg - …………………………………………
mówić- ……………………….... wesoło- ……………………………………….
3. Uzupełnij wyrazami podstawowymi i pochodnymi, podkreśl podstawy słowotwórcze.
……………………….. – nauczyć -- …………………………… -- nauczycielka
chodzić-- ……………………………. – schody -- ………………………………..
pisać -- …………………………... – napis -- ……………………………………
4. Narysuj wykres rodziny wyrazów, wypisz rdzeń.
koszyk, koszykarz, kosz, koszyczek, koszykarka, koszykówka – rdzeń:……………...
5. Podane frazeologizmy wpisz do odpowiednich rubryk tabeli.
biały kruk, judaszowe srebrniki, mieć węża w kieszeni, końskie zdrowie, kłamać jak z nut, bez pracy nie ma kołaczy, iść własną drogą, kto wiatr sieje, ten burzę zbiera
|wyrażenie |zwrot |fraza |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
6. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy nacechowane dodatnio i ujemnie.
ręka - …………………………………….., ………………………………………..
śpiewać - …………………………………, ………………………………………...
dom - …………………………………….., ………………………………………...
deszcz - …………………………………..., ………………………………………..
7. Podane wyrazy podziel na zrosty, złożenia, zestawienia.
grzybobranie, czarna jagoda, czcigodny, Bogumiła, nastolatek, kot perski, wodomierz, słowotwórstwo
zrosty - ……………………………………………………………………………
złożenia- …………………………………………………………………………..
zestawienia - ………………………………………………………………………
8. Uzupełnij.
wyraz pochodny parafraza słowotwórcza wyraz podstawowy
dramaturg ………………………………………. ………………………..
chatka ……………………………………… ………………………..
biblijny ……………………………………… ……………………….
SPRAWDZIAN ZE SŁOWOTWÓRSTWA Grupa II
1.Uzupełnij tabelę.
|wyraz podstawowy |wyraz pochodny |formant |nazwa formantu |oboczności |
| |podręczny | | | |
|gęś | | | | |
|wieczór | | | | |
| |mówca | | | |
| |zwis | | | |
| |poczekalnia | | | |
2. Dopisz antonimy.
lewy- …………………………. miłość - ……………………………………...
brać- ……………………….... szybko- ……………………………………….
3. Uzupełnij wyrazami podstawowymi i pochodnymi, podkreśl podstawy słowotwórcze.
las -- ………………………….—leśnik -- ……………………………………
b) kwiat -- ……………………….—kwietnik -- …………………………………
słowo -- ………………………-- słownik -- …………………………………..
3. Narysuj wykres rodziny wyrazów, wypisz rdzeń.
obdarzyć, dar, darować, darzyć, podarek, podarować – rdzeń:……………............
5. Podane frazeologizmy wpisz do odpowiednich rubryk tabeli.
lwi pazur, dolewać oliwy do ognia, palić za sobą mosty, małpi rozum, kto pod kim dołki kopie, sam w nie wpada, drzeć ze sobą koty, ikaryjski lot, złota rączka
|wyrażenie |zwrot |fraza |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
6. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy nacechowane dodatnio i ujemnie.
twarz - …………………………………….., ………………………………………..
pisać -…... …………………………………, ………………………………………...
wiatr - …………………………………….., ………………………………………...
garnek - …………………………………..., ………………………………………..
7. Podane wyrazy podziel na zrosty, złożenia, zestawienia.
ostrosłup, wiarygodny, kluski śląskie, koń mechaniczny, lekkoduch, dobranoc, sześćdziesiąt, łamigłówka
zrosty - ……………………………………………………………………………
złożenia- …………………………………………………………………………..
zestawienia - ………………………………………………………………………
8. Uzupełnij.
wyraz pochodny parafraza słowotwórcza wyraz podstawowy
pisarz …………………………………. …. ………………………..
ptaszek ……………………………………… ………………………..
antyczny ……………………………………… ……………………….