Dodaj publikację
Autor
Izabela Sitek
Data publikacji
2008-04-22
Średnia ocena
2,00
Pobrań
227

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć godziny wychowawczej przeznaczony do realizacji w klasie piątej szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 26,0 KB)

Komentarze

Senior70, 2014-04-14, ocena:

Bardzo mało szczegółowo, sam zarys.

Podgląd treści


Temat: Święta Wielkanocne tuż, tuż....
Klasa V
Czas: 1 x 45 min.
Cele lekcji. Uczeń potrafi:
✓ Wyjaśnić termin „tradycja”
✓ Odróżnić tradycje wielkanocne od bożonarodzeniowych
✓ Wymienić oraz omówić tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi
✓ Zredagować tekst krótkich życzeń świątecznych
Formy pracy: indywidualna, grupowa, praca z całym zespołem klasowym.
Metody: pogadanka, praca pod kierunkiem nauczyciela, oglądowa, praca z tekstem źródłowym.
Środki dydaktyczne: kserokopie krzyżówek wielkanocnych, arkusze brystolu, rozsypanki wyrazowe, gaik, słowniki języka polskiego, karty na życzenia, kredki, pisaki, teksty wierszy związanych treściowo z Wielkanocą, fragment tekstu M. Ziółkowskiej „Kraszanki, pisanki”

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie.
2. Rozwiązywanie przez uczniów krzyżówki ( hasło: Wielkanoc).
3. Podział uczniów na 3 grupy. Dwie grupy otrzymują rozsypanki wyrazowe z pojęciami i rzeczami związanymi z Bożym Narodzeniem oraz Wielkanocą – zadanie polega na prawidłowym pogrupowaniu otrzymanych rozsypanek oraz naklejeniu ich na duże arkusze papieru. Trzecia z grup otrzymuje nieco inne zadanie – dopasowują oni nazwę poszczególnych tradycji wielkanocnych do jej opisu i całość również naklejają na arkusz papieru.
4. Prezentacja pracy grup – skupienie uwagi na tradycjach Świat Wielkanocnych – omówienie ich (zapoznanie uczniów z zabawą w „wybitki” oraz gaikiem).
5. Nazwy jaj wielkanocnych – fragment tekstu M. Ziółkowskiej „Kraszanki, pisanki” (M. Nagajowa, Słowa zwykłe i niezwykłe, Warszawa 1997).
6. Wyjaśnienie terminu „tradycja” – najpierw samodzielnie, później – przeczytanie znaczenia zamieszczonego w „Słowniku języka polskiego”.
7. Składanie sobie życzeń jako jeden z elementów tradycji świątecznej – zredagowanie przez uczniów w parach tekstów życzeń, wpisanie ich na specjalnie do tego celu przygotowane karty (w kształcie pisanek, zajączków i wielkanocnych koszyczków), pokolorowanie kart oraz wręczenie ich przybyłym na zajęcia gościom.
8. Zakończenie zajęć – przedstawienie kilku przysłów oraz wierszy o pisankach i stole wielkanocnym, słodki poczęstunek (tradycyjna babka wielkanocna).

Opracowanie: mgr Izabela Sitek

SP z Oddziałami Integracyjnymi nr 53 w Częstochowie