Dodaj publikację
Autor
Izabela Sitek
Data publikacji
2008-04-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
258

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program „Blisko regionu” adresowany jest do uczniów kl. IV – VI szkoły podstawowej i jest realizowany na odrębnych zajęciach w cyklu rocznym (1 godzina tygodniowo). Jego podstawowym celem jest intensyfikacja i poszerzenie działań o tematyce regionalnej. Dzięki uczestniczeniu w zajęciach uczniowie mogą usystematyzować swe wiadomości z tego zakresu, jak również zdobyć nowe umiejętności poprzez różnorodne metody i formy pracy.
 Pobierz (doc, 79,5 KB)

Podgląd treści

Edukacja regionalna

Blisko regionu

Program koła regionalnego dla klas IV – VI
szkoły podstawowej

Opracowała

Izabela Sitek
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 53 w Częstochowie

Wstęp, charakterystyka programu

Program „Blisko regionu” adresowany jest do uczniów kl. IV – VI szkoły podstawowej i jest realizowany na odrębnych zajęciach w cyklu rocznym (1 godzina tygodniowo). Jego podstawowym celem jest intensyfikacja i poszerzenie działań o tematyce regionalnej. Dzięki uczestniczeniu w zajęciach uczniowie mogą usystematyzować swe wiadomości z tego zakresu, jak również zdobyć nowe umiejętności poprzez różnorodne metody i formy pracy.

Program powstał w oparciu o:

- podstawę programową kształcenia ogólnego,
- doświadczenia i obserwacje własne, zebrane podczas prowadzenia zajęć koła regionalnego.
Cele programu:
- integracja wiedzy na temat historii, przyrody i dziedzictwa kulturowego w najbliższej okolicy i regionie,
- rozwijanie zainteresowań uczniów dziejami swojej rodziny, własnym miejscem zamieszkania,
- rozbudzanie zamiłowania do tradycji, obyczajów, zwyczajów,
- przygotowanie do życia w społeczeństwie,
- kształtowanie postaw patriotyzmu lokalnego.
Program składa się z trzech głównych działów:
✓ „Dom, rodzina, szkoła” – odwołuje się on do najbliższego otoczenia domu rodzinnego, sąsiedztwa i szkoły, do której dziecko uczęszcza,
✓ „Moja dzielnica, moje miasto” – odnosi się do najbliższej okolicy zamieszkania ucznia oraz miasta,
✓ „Zwyczaje, tradycje i kultura regionu” – dotyczy regionu, w którym dziecko się znajduje (okoliczne miejscowości, powiat, województwo).
Program zawiera następujące części:
- cele nauczania,
- procedury osiągania celów,
- kontrola osiągnięć i ewaluacja,
- treści nauczania,
- przewidywane osiągnięcia uczniów,
- propozycje scenariuszy zajęć.

Cele nauczania:
✓ Poznanie najbliższej okolicy i specyfiki swojego regionu.
✓ Wdrażanie do kultywowania tradycji rodzinnych.
✓ Rozwijanie postaw patriotycznych poprzez aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym miasta i regionu.
✓ Doskonalenie umiejętności rozwiązywania i opracowywania problemów w sposób twórczy.
✓ Kształcenie efektywnego współdziałania w grupie.
✓ Kształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji pochodzących z różnych źródeł.
✓ Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody i sztuki (w tym sztuki ludowej) w najbliższej okolicy zamieszkania ucznia.

Procedury osiągania celów

Cele programu będą realizowane w ramach:
✓ Cotygodniowych zajęć w szkole.
✓ Wycieczek tematycznych.
✓ Rajdów krajoznawczo – turystycznych.
✓ Cyklu spotkań otwartych, poświęconych prezentacji polskich tradycji.
✓ Lekcji muzealnych.
✓ Spotkań z twórcami regionu.
Osiągnięcie oczekiwanych wyników zależy od zastosowania różnorodnych metod i form pracy, wyzwalających twórczą aktywność dziecka. Program wymaga dużego zaangażowania i pomysłowości zarówno ze strony nauczyciela prowadzącego, jak i uczniów biorących udział w zajęciach. Przy realizacji niektórych zadań nieodzowna jest współpraca z nauczycielami różnych specjalności, biblioteką szkolną, Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej, Szkolnym Kołem Krajoznawczo – Turystycznym oraz muzeum czy redakcjami lokalnych czasopism.

Kontrola osiągnięć i ewaluacja

Diagnoza osiągnięć uczniów nastąpi na poszczególnych zajęciach poprzez zastosowanie różnorodnych metod i narzędzi:
✓ Pogadanek wstępnych, określających poziom ...