Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ INTEGRACYJNEGO PRZYJĘCIA URODZINOWEGO
DLA DZIECI Z GŁĘBOKIM DEFICYTEM INTELEKTUALNYM
Cele:
➢ Dostarczanie uczniom przyjemnych wrażeń wzrokowych, słuchowych, zapachowych, smakowych i dotykowych.
➢ Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji w grupie.
➢ Integracja dzieci poprzez wspólną zabawę.
➢ Wyzwalanie aktywności poznawczej ucznia.
➢ Doskonalenie umiejętności samodzielnej konsumpcji.
➢ Nauka rozróżniania części jadalnych i niejadalnych wybranych owoców.
Przebieg zajęć:
1. „Na powitanie wszyscy razem” – przywitanie gości (dzieci wszystkich zespołów rewalidacyjno- wychowawczych) piosenką i gestem.
2. „Sto lat” – wyróżnienie solenizantów. Zapalenie urodzinowych świec – stymulacja wzrokowo – czuciowa. Zdmuchiwanie świec.
3. „Urodzinowe życzenia” – obdarowanie solenizantek upominkami – stymulacja wzrokowo- zapachowo- dotykowa (kwiaty, maskotki).
4. „Zimne- ciepłe” – poczęstunek słodkimi przysmakami (lody ciepłe i zimne).
5. „Wesołe baloniki” – zabawy balonami. Próby nadmuchiwania, wypuszczanie powietrza, rzucanie, łapanie, toczenie.
6. „Słońce świeci” - masaż relaksacyjny w parach (dziecko – terapeuta).
Świeci słońce, słońce świeci - wykonujemy ruchy koliste na plecach drugiej osoby.
Przez podwórko idą dzieci - uderzamy piąstkami od dołu do góry wzdłuż kręgosłupa.
Słońce świeci, świeci słońce – wykonujemy ruchy koliste na plecach drugiej osoby.
Są tam kury w piasku grzebiące - „grabienie” pleców palcami.
Biegnie mały piesek - uderzamy opuszkami palców plecy dziecka.
Idzie duża krowa - uderzamy całą dłonią ułożoną w „łódeczkę”.
Zaczynamy znów od nowa.
7. „Grająca walizka” – muzykowanie na instrumentach perkusyjnych do ulubionych piosenek.
8. „Wznieśmy owocowy toast” – stymulacja zapachowo –smakowa sokami wg preferencji dzieci (jabłko, pomarańcz, czarna porzeczka).
9. „Jadalne i niejadalne”- stymulacja wzrokowo- dotykowo - zapachowo- smakowa z wykorzystaniem owoców (mandarynka, jabłko, winogrona, banan). Samodzielne rozpoznawanie części jadalnych i niejadalnych.
10. „Przesyłamy całusy” – przesyłanie gestu wszystkim dzieciom na pożegnanie.
Opracowała: Marcelina Chorabik – Grześ