Dodaj publikację
Autor
Grażyna Trojan
Data publikacji
2008-07-07
Średnia ocena
5,00
Pobrań
737

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

 Pobierz (doc, 395,5 KB)

Komentarze

clngjwsk123, 2009-01-19, ocena:

Bardzo ciekawe rozwiązanie. Na pewno wykorzystam. Polecam również tym, którzy chcą urozmaicić swoje lekcje!

ewakwiecien, 2009-02-18

Rewelacja!!! Na pewno nie raz to wykorzystam!!!

justynabock10, 2009-09-22

super napewno to wykorzystam

Podgląd treści


Jednym z najważniejszych czynników , mających wpływ na sukces w nauczaniu , jest takie zorganizowanie procesu nauczania , by wyzwolić aktywność ucznia. Nauczyciel powinien rozwijać twórczość i kreatywność swoich wychowanków, stosując metody aktywizujące , które stwarzają warunki do samodzielnego uczenia się i motywują go do pracy oraz rozwijania twórczości i pomysłowości. Zaangażowanie w proces edukacyjny jak najwięcej zmysłów sprawia , że wiadomości są lepiej przyswajane i zapamiętywane przez dłuższy czas. Zamiast podawać uczniom gotowe informacje czy rozwiązania , należy zachęcić ich do samodzielnego poszukiwania rozwiązań , tak aby stali się twórcami procesu edukacyjnego. W tym celu można stosować metody i techniki aktywizujące , których przykładem są gry dydaktyczne.
Do najczęściej stosowanych na lekcjach matematyki gier dydaktycznych można zaliczyć: domino matematyczne , rozsypanki matematyczne , gry typu „ połącz w pary ” , krzyżówki. liczbowe lub literowe.
Oto przykłady gier , które można wykorzystać na lekcjach matematyki w gimnazjum.

Przykład 1 Domino dotyczące wyrażeń algebraicznych

| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
|POCZĄTEK | | | | | |
| | | | | | x+y |
| | | | | | |
| |KONIEC | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |

Przykład 2 Domino dotyczące funkcji liniowych

|Początek |Funkcja liniowa której wykres przechodzi przez punkty |[pic] | |
| |[pic] i [pic] | | |
|[pic] | |[pic] |Prosta prostopadła do prostej [pic] |
|Funkcja rosnąca której miejscem zerowym jest |[pic] |[pic] |Funkcja która nie posiada miejsc zerowych i przyjmuje|
|[pic][pic] | | |tylko wartości dodatnie |
|Prosta równoległa do prostej o równaniu [pic] |Prosta przechodząca przez początek układu | |Funkcja malejąca, której wykres przecina oś Oy w |
| |współrzędnych | |punkcie [pic] |
|[pic] |Funkcja której wykres przechodzi przez punkt [pic] i |[pic] |[pic] |
| |której miejscem zerowym jest [pic] | | |
|[pic] |Funkcja ,która przyjmuje tylko wartości ujemne |Funkcja malejąca , której wykres przechodzi przez |Koniec |
| | |punkt [pic] | |
| |Prosta przechodząca przez punkty [pic] i [pic] | | |
|[pic] |Prosta prostopadła do prostej [pic] przecinająca oś Ox| | |
| |w punkcie o odciętej [pic] | | |

Przykład 3 Domino sprawdzające umiejętność rozwiązywania równań i nierówności .

|Początek |Równanie którego rozwiązaniem jest ułamek |Nierówność którą spełniają wszystkie liczby mniejsze |Nierówność równoważna nierówności [pic] |
| | |lub równe [pic] | |
|[pic] |Nierówność nie posiadająca rozwiązań |[pic] |Równanie sprzeczne |
|[pic] |Równanie którego pierwiastkiem jest liczba przeciwna |[pic] |[pic] |
| |do [pic] | | |
|[pic] |[pic] |Nierówność którą spełniają wszystkie liczby nieujemne |Równanie którego pierwiastkiem jest liczba [pic] |

|[pic] |Liczbami naturalnymi spełniającymi tą nierówność są |[pic] |Koniec |
| |[pic] i [pic] | | |
|[pic] |Równanie tożsamościowe | | |
|[pic] |[pic] | | |
|Nierówność którą spełniają liczby większe od [pic] |Równanie którego pierwiastkiem jest liczba odwrotna do| | |
| |[pic] | | |

Przykład 4 Domino dotyczące wzorów skróconego mnożenia

|Początek |[pic] |[pic] |Kwadrat różnicy liczb [pic] i [pic] |
|[pic] |Pole kwadratu o boku [pic] |[pic] |[pic] |
|[pic] |[pic] | |Suma podwojonego kwadratu liczby [pic] i liczby [pic] |
|[pic] |[pic] |[pic] |[pic] |

|[pic] | |[pic] |[pic ...