Dodaj publikację
Autor
Aneta Palmowska-Surma
Data publikacji
2009-01-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
128

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja jest zapoznaniem z jedną z metod tworzenia interaktywnych ćwiczeń przez ucznia jak i nauczyciela, przy pomocy programu Hot Potatoes.
 Pobierz (doc, 35,0 KB)

Podgląd treści


„ Metody interaktywne w nauczaniu języków obcych z wykorzystaniem programu Hot Potatoes”
Opracowała: mgr Aneta Palmowska-Surma
Gimnazjum nr 2 im. J.Kochanowskiego
w Zgierzu
Życie we współczesnym świecie zmusza człowieka do ciągłego dokształcania się. Języki obce stały się naczelną potrzebą pełnego funkcjonowania w zglobalizowanym społeczeństwie. Potrzeba porozumiewania się, podróże, chęć poznania obcych kultur wymaga uczenia się języków obcych, które stały się narzędziem w rękach człowieka.
Przez wiele lat słownictwo było traktowane jako mało istotny element nauczania języka obcego a przynajmniej jako mniej ważny niż sama gramatyka. Ostatnio znaczenie słownictwa zaczęło przybierać na wadze. Co również znajduje odzwierciedlenie w sposobach, w jakich jest nauczane i przyswajane.
Uczenie się i nauczanie słownictwa w języku obcym nie należy do prostych spraw. Jest to mało atrakcyjna i często przykra część nauki, ponieważ słownictwa należy nauczyć się na pamięć. Każde dziecko jest przy tym indywiduum, z własnym stylem pracy, możliwościami zapamiętywania i przechowywania nowych informacji. Nauczyciel zobowiązany jest zatem szukać nowych możliwości i sposobów pracy z uczniem, by zachęcić go mimo wszystko do tej ciężkiej pracy i uświadomić potrzebę nauki języka obcego oraz ewentualne korzyści wynikające z posiadania tej umiejętności.
Nauczanie w dobie rozwoju technologii multimedialnej i komputerowej staje się coraz bardziej atrakcyjne dla uczniów w każdym wieku. Multimedia oraz Internet mogą sprawić, że bardziej ciekawe lekcje wpłyną stymulująco na rozwój i przyswajanie wiedzy przez uczących się. Niekończące się możliwości, jakie stwarza technologia komunikacyjna, wzbogacają zajęcia lekcyjne i oferują bardziej urozmaicone wzbogacanie wiedzy tak dalekie od tradycyjnej tablicy i kredy oraz nauczyciela stojącego pośrodku sali lekcyjnej.
Czy jednak media są na tyle skuteczne, że łatwiej zapamiętuje się materiał podany przez nauczyciela? Badania wielu naukowców wykazują, że tak. Co więcej – również proces zapominania osób uczących się przy wykorzystaniu aktywnych form uczenia się, jest powolniejszy niż nauka metodami tradycyjnymi. Zwiększa się również motywacja uczenia się, uczniowie znajdują sens i potencjalne korzyści, nauka jest po prostu atrakcyjniejsza. A taka powinna się jawić szkoła i klasa XXI wieku. – atrakcyjna, kolorowa i pełna aktywności ucznia, stymulująca go do samodzielnego rozwiązywania problemów.
Chciałabym tutaj zwrócić uwagę na nauczanie słownictwa uczniów, w szczególności młodzieży gimnazjalnej, która w swojej krytyczności oczekuje więcej niż uczniowie innych poziomów kształcenia. Uczeń szkoły gimnazjalnej potrzebuje odpowiedniej motywacji, zachęty oraz traktowania, co wynika z jego potrzeb rozwojowych. Oczekuje pomocy i opieki, ale jednocześnie jest na tyle dojrzały, że może podejmować własne inicjatywy i rozwiązywać problemy samodzielnie, przy odpowiednim wsparciu może być wyjątkowo twórczy.
Jedną z aktywności, której uczeń gimnazjum ...