Dodaj publikację
Autor
Joanna Miedzielec
Data publikacji
2009-06-01
Średnia ocena
5,00
Pobrań
378

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć pozalekcyjnych w zakresie doradztwa zawodowego dla uczniów klas IV SP.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


7.Zajęcia z cyklu: POZNAJ SIEBIE, SWOJE MOŻLIWOŚCI DLA UCZNIÓW KLAS IV Szkoły Podstawowej w Smardzowicach.

Temat zajęć: „Odgadnij zawód”.

Cel zajęć:
( uświadomienie uczniom sposobów zdobywania informacji o zawodach,
( zdobywanie umiejętności zadawania właściwych pytań.

Metody:
(”burza mózgów” ,
( praca w grupach.

Pomoce naukowe:
( załączniki ,
( szpilki,
( publikacja „Przewodnik po zawodach”.

Przebieg zajęć:

( Prowadzący prosi, aby każdy członek grupy usiadł w kręgu.
Uczniowie siadają.
( Prowadzący - korzystając z załącznika – przygotowuje kartki z nazwami zawodów. Przypina na plecach ochotnika jedną z kartek z nazwa zawodu w taki sposób, aby nie została przez niego zauważona.
Uczniowie siedzący w kręgu spoglądają na kartkę przypiętą do części wierzchniej ubrania ochotnika.
Właściciel kartki próbuje odgadnąć „swój” zawód (przypięty do ubrania) zadając jak najmniej pytań zamkniętych typu „Czy…”.
Po odgadnięciu nazwy runda jest powtarzana kilkakrotnie z innymi ochotnikami.
• Prowadzący prosi grupę o odpowiedź na pytanie, które pytania pozwalały najtrafniej odgadnąć zawód.
Uczniowie analizują wspólnie wybrane pytania.
• Prowadzący zapisuje podane pytania na tablicy.
• Prowadzący zapowiada kolejną zabawę zapraszając każdego z uczestników do wylosowania karteczki (wycina ją wcześniej z załącznika).Prosi o zachowanie wylosowanych zawodów w tajemnicy. Następnie prosi o połączenie się uczestników w pary.
Uczniowie łączą się w pary a następnie jedna z osób z pary musi odgadnąć zawód partnera zadając mu odpowiednie pytania zamknięte.
• Prowadzący czuwa nad przebiegiem zabawy sugerując, że uczniowie mogą skorzystać z listy wypisanej na tablicy.
Uczniowie zapisują zadane pytania.
• Prowadzący prosi każdą z par o zaprezentowanie listy pytań, która doprowadziła do rozwiązania, wybierając po dwa najtrafniejsze.
• Nauczyciel /uczniowie dopisują te pytania do poprzedniej listy na tablicy.
Uczniowie dyktują pytania, które należy dopisać do utworzonej listy.
• Prowadzący rozdaje uczniom egzemplarz Klasyfikacji zawodów i specjalności lub Przewodnikiem po zawodach, aby uczniowie znaleźli w nich opis wybranych zawodów.
• Prowadzący zwraca uwagę na te informacje o zawodach, które stanowią o ich istocie na przykład praca z ludźmi, praca z narzędziami.

Zajęcia zrealizowano: dn, ………..w szkole Podstawowej w Smardzowicach.

Prowadząca: mgr Joanna Miedzielec (doradca zawodowy).

Załącznik
|OCHRONIARZ |
|KELNER |
|SEKRETARKA |
|LEKARZ |
|KOSMETYCZKA |
|FARMACEUTA |
|ZŁOTNIK |
|TAPICER |
|LAKIERNIK |
|NAUCZYCIEL |