Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Korycka
Data publikacji
2009-10-09
Średnia ocena
4,67
Pobrań
651

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Prezentuję program własny, który ma na celu rozwijanie u dzieci nawyku czytania i zainteresowań czytelniczych.
 Pobierz (doc, 219,0 KB)

Komentarze

dona1, 2009-11-12, ocena:

Bardzo dobry program. Gratuluję pomysłowości.

J05K, 2009-11-25

Bardzo interesujące. Chętnie skorzystam z niektórych tematów.

danuta 03, 2011-11-03, ocena:

Witam.Bardzo dobry pomysł na ciekawe spotkania.Sama chętnie skorzystam za pozwoleniem:)

Podgląd treści


Katarzyna Korycka

CZWARTKOWE SPOTKANIA Z KSIĄŻKĄ

PROGRAM WŁASNY ZAJĘĆ MAJĄCYCH NA CELU ROZWIJANIE NAWYKU CZYTANIA I ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH UCZNIÓW.

Program przeznaczony do realizacji w klasach 0 – 3

szkoły podstawowej

TOKARY 2006

WSTĘP

We współczesnym świecie zdominowanym przez telewizję i gry komputerowe coraz rzadziej sięgamy po książkę. A to właśnie stały kontakt z książką ma ogromny wpływ na rozwój osobowości dziecka. Książka spełnia w życiu dziecka wiele funkcji, między innymi poznawczą, kształcącą, wychowawczą i estetyczną. Dlatego też bardzo ważne znaczenie ma kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów już od najmłodszych klas szkoły podstawowej.
Należy uświadomić dzieciom, że czytanie jest przyjemnością, a nie tylko obowiązkiem. To od nas, dorosłych zależy czy dzieci będą kojarzyły czytanie z radością, czy z przymusem i nudą. Zadaniem nauczyciela bibliotekarza jest zastosowanie takich form pracy z książką, które będą atrakcyjne dla młodego odbiorcy i skłonią go do kontaktu z biblioteką, a tym samym z książką. Aby nasze działania przyniosły pożądane efekty należy tak dobierać literaturę, aby w naturalny sposób pobudzać ciekawość dziecka, motywować go do poszukiwania odpowiedzi na interesujące pytania.
Program przeznaczony jest do realizacji w klasach 0 – 3 szkoły podstawowej i obejmuje czteroletni cykl kształcenia ogólnego. Obejmuje cele, treści kształcenia oraz opis osiągnięć uczniów. Oprócz tego zostały przedstawione procedury osiągania celów i ewaluacja programu.
Program zawiera także przykładowy plan pracy do wykorzystania w trakcie spotkań z czytelnikami.

Autor

1. Cele edukacyjne
• wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia;
• wyrabianie nawyku czytania;
• rozbudzanie potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów;
• popularyzacja książek i czasopism;
• nabywanie przez uczniów umiejętności czytania ze zrozumieniem;
• rozwijanie wyobraźni dziecka;
• bogacenie słownictwa czynnego i biernego;
• podnoszenie umiejętności językowych i ortograficznych;
• uświadomienie dzieciom roli książki w życiu człowieka;
• popularyzacja czytelnictwa w środowisku domowym ucznia, kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu, w tym częstego korzystania z księgozbioru biblioteki i czytelni;
• nabywanie umiejętności korzystania ze zbiorów biblioteki;
• przygotowanie do samodzielnego doboru lektury;
• wyrabianie nawyku kupowania książek i czasopism.

2. Treści kształcenia i wychowania:
A. oddział przedszkolny
• wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela;
• słuchanie nagrań baśni, utworów poetyckich i innych tekstów literackich;
• rozmowy na temat utworu literackiego: wskazywanie bohaterów, wyodrębnianie zdarzeń, ocena postępowania głównych bohaterów;
• wypowiedzi na temat ilustracji w książce;
• wiązanie treści utworu z różnymi formami ekspresji dziecka (słowną, ruchową, plastyczną);
B. klasa I
• wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela;
• słuchanie nagrań baśni, utworów poetyckich i innych tekstów literackich;
• doskonalenie techniki głośnego, poprawnego i wyrazistego czytania tekstów literackich;
• próby czytania z podziałem na role;
• rozmowy ...