Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan pracy na zajęcia rozwijające inteligencje wielorakie
u uczniów w klasie II a w ramach projektu edukacyjnego
„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”
Czas realizacji projektu: 2. IX - 16. XII 2009 rok
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 30 w Lublinie woj. lubelskie
Klasa: II a ( sala nr 6)
Prowadzący: Justyna Wiśniewska
Jednym z nadzwyczajnych aspektów teorii wielorakich inteligencji jest przedstawienie 8 różnych ścieżek uczenia się. Teoria ta sugeruje, w jaki sposób materiał może być prezentowany, aby stworzyć warunki do efektywnego uczenia się i nauczania. Dobrany zbiór ćwiczeń i zadań dydaktycznych pozwala dzieciom zdobywać wiadomości i kształtować umiejętności związane z tym etapem edukacji, a także rozwijać procesy poznawcze związane z lewą półkulą mózgu (logiczne myślenie, mowę, czytanie, pisanie, liczenie, liniowość, dostrzeganie szczegółów, analizę, myślenie przyczynowe, ukierunkowanie na strukturę, pamięć operacyjną itd.) i prawą półkulą mózgu (rytmy, obrazy, wyobraźnia, porównania, barwy, wymiary, relacje przestrzenne, synteza, intuicja, muzyka, sztuka, spontaniczne działanie, ukierunkowanie na ludzi itd.).
Tematyka zajęć i zaplanowane ćwiczenia sprzyjają kształtowaniu postawy twórczego podejścia do rozwiązywania problemów, krytycyzmu, rozwijaniu ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej, a także inteligencji emocjonalnej. Umożliwią dzieciom uczenie się zgodnie z ich profilami inteligencji, co zapewni im sukces edukacyjny. Tematyka zajęć wynika z zainteresowań uczniów klasy II a. Na koniec klasy pierwszej przeprowadziłam badania, w których uczciwe mieli określić swoje zainteresowania. W wyniku badań zostały określone obszary tematyczne, które uczniowie chcieliby poruszać na tych zajęciach.
„Wyprawa w świat wiedzy, nauki, wyobraźni.”
Lp.
Temat zajęć
Zakres treści
Liczba godzin
Uwagi
1.
Nasza wyprawa w świat wiedzy nauki i wyobraźni.
Co to znaczy wybrać się na wyprawę? – burza mózgów;
Składanie z origami łódek, zagłówek, balonów. Budowanie z mebli szkolnych i dostępnych przedmiotów w klasie pojazdów. Zabawa spontaniczna i improwizowana do opowieści nauczyciela.
Improwizacje ruchowo-muzyczne do opowiadania nauczyciela;
Tworzenie banku wyrazów- wyprawa. Synonimy.
2
2.
Czym i jak będziemy podróżować?
Zabawa muzyczno-rytmiczna „Pociąg” z wykorzystaniem piłek, hula hop, talerzy.
Układanie rebusów i zagadek na temat pojazdów, którymi można podróżować. Rozwiązywanie krzyżówek, szarad.
Obliczanie kosztów takiej wyprawy w złotówkach i w euro. (wykorzystanie pieniędzy)
Zbiorowe układanie listy rzeczy, które należy zabrać na wyprawę. Ozdobienie listy wg własnego pomysłu
1
Ozdobiona lista wisiała w klasie na tablicy.
3
Droga pełna niespodzianek-lubimy przygody.
Uczenie się współdziałania w grupie poprzez zespołowe wymyślenie przygody do podanego rysunku- jeż, drzewo z oczami i ustami, bohater kreskówki. Prezentowanie wymyślonych historii-ustnie i wizualnie za pomocą rysunków.
Stymulowanie aktywności twórczej poprzez zabawy twórcze – dokończ moje zdanie, historia o małym misiu ...