Dodaj publikację
Autor
Justyna Wiśniewska
Data publikacji
2010-03-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
663

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to plan zajęć pozalekcyjnych, który skierowany jest do uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej. Program oparty jest na zalożeniach teorii H.Gardnera o wielorakich inteligencjach.
 Pobierz (docx, 40,6 KB)

Podgląd treści

Plan pracy na zajęcia rozwijające inteligencje wielorakie

u uczniów w klasie II a w ramach projektu edukacyjnego

„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”

Czas realizacji projektu: 2. IX - 16. XII 2009 rok

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 30 w Lublinie woj. lubelskie

Klasa: II a ( sala nr 6)

Prowadzący: Justyna Wiśniewska

Jednym z nadzwyczajnych aspektów teorii wielorakich inteligencji jest przedstawienie 8 różnych ścieżek uczenia się. Teoria ta sugeruje, w jaki sposób materiał może być prezentowany, aby stworzyć warunki do efektywnego uczenia się i nauczania. Dobrany zbiór ćwiczeń i zadań dydaktycznych pozwala dzieciom zdobywać wiadomości i kształtować umiejętności związane z tym etapem edukacji, a także rozwijać procesy poznawcze związane z lewą półkulą mózgu (logiczne myślenie, mowę, czytanie, pisanie, liczenie, liniowość, dostrzeganie szczegółów, analizę, myślenie przyczynowe, ukierunkowanie na strukturę, pamięć operacyjną itd.) i prawą półkulą mózgu (rytmy, obrazy, wyobraźnia, porównania, barwy, wymiary, relacje przestrzenne, synteza, intuicja, muzyka, sztuka, spontaniczne działanie, ukierunkowanie na ludzi itd.).

Tematyka zajęć i zaplanowane ćwiczenia sprzyjają kształtowaniu postawy twórczego podejścia do rozwiązywania problemów, krytycyzmu, rozwijaniu ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej, a także inteligencji emocjonalnej. Umożliwią dzieciom uczenie się zgodnie z ich profilami inteligencji, co zapewni im sukces edukacyjny. Tematyka zajęć wynika z zainteresowań uczniów klasy II a. Na koniec klasy pierwszej przeprowadziłam badania, w których uczciwe mieli określić swoje zainteresowania. W wyniku badań zostały określone obszary tematyczne, które uczniowie chcieliby poruszać na tych zajęciach.

„Wyprawa w świat wiedzy, nauki, wyobraźni.”

Lp.

Temat zajęć

Zakres treści

Liczba godzin

Uwagi

1.

Nasza wyprawa w świat wiedzy nauki i wyobraźni.

Co to znaczy wybrać się na wyprawę? – burza mózgów;

Składanie z origami łódek, zagłówek, balonów. Budowanie z mebli szkolnych i dostępnych przedmiotów w klasie pojazdów. Zabawa spontaniczna i improwizowana do opowieści nauczyciela.

Improwizacje ruchowo-muzyczne do opowiadania nauczyciela;

Tworzenie banku wyrazów- wyprawa. Synonimy.

2

2.

Czym i jak będziemy podróżować?

Zabawa muzyczno-rytmiczna „Pociąg” z wykorzystaniem piłek, hula hop, talerzy.

Układanie rebusów i zagadek na temat pojazdów, którymi można podróżować. Rozwiązywanie krzyżówek, szarad.

Obliczanie kosztów takiej wyprawy w złotówkach i w euro. (wykorzystanie pieniędzy)

Zbiorowe układanie listy rzeczy, które należy zabrać na wyprawę. Ozdobienie listy wg własnego pomysłu

1

Ozdobiona lista wisiała w klasie na tablicy.

3

Droga pełna niespodzianek-lubimy przygody.

Uczenie się współdziałania w grupie poprzez zespołowe wymyślenie przygody do podanego rysunku- jeż, drzewo z oczami i ustami, bohater kreskówki. Prezentowanie wymyślonych historii-ustnie i wizualnie za pomocą rysunków.

Stymulowanie aktywności twórczej poprzez zabawy twórcze – dokończ moje zdanie, historia o małym misiu ...