Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN PRACY KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
DLA KLASY III
1. Założenia organizacyjne
Zajęcia odbywać się będą w III klasie w wymiarze 1 godziny tygodniowo (36 godzin w ciągu roku szkolnego). Liczba uczniów uczęszczających na zajęcia nie przekroczy 5 osób.
Na zajęcia będą uczęszczać uczniowie uzdolnieni w kierunku matematycznym, którzy pragną poświęcić swój czas na dodatkowe zajęcia i rozwój swych zainteresowań. Zadaniem nauczyciela jest rozwój tych szczególnych uzdolnień u swych wychowanków.
Na zajęcia kółka matematycznego mógł się zapisać każdy zainteresowany matematyką uczeń. W klasie III treści będą służyły przygotowaniom do:
- Konkursu Matematycznego „ Matematyka moim ,,hobby’’
- Konkursu Wiedzy i Umiejętności ,, Sobieradzik’’
Plan zajęć kółka matematycznego został opracowany w oparciu o „Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku” Jadwigi Hanisz.
2. Cele kółka matematycznego
- rozbudzanie zainteresowań matematycznych uczniów
- ukazywanie życiowej przydatności rozumienia pojęć matematycznych
- uczenie matematycznego porządku
- uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń
- rozwijanie wytrwałości w dochodzeniu do poprawnego rozwiązywania zadania
- poszerzanie horyzontów myślenia
- zachęcanie do rozwiązywania łamigłówek geometrycznych
- uczenie tworzenia nowych wersji zadania, poprzez zmianę warunków w nim zawartych
- uczenie dostrzegania w treści zadania informacji nie podanych wprost
- uczenie wnikliwego analizowania treści zadania
3.Plan pracy.
Treści realizowane w ramach kółka matematycznego dla klas III
Jednostki miar (10 godzin)
|TEMATYKA |ILOŚĆ GODZIN |
|1.Czas odmierzany zegarem: sekunda, minuta, godzina, doba |2 godziny |
|2.Czas odmierzany kalendarzem: dzień tydzień, miesiąc, rok, wiek |2 godziny |
|3.Miary masy: gram, dekagram, kilogram, tona, kwintal: |2 godziny |
|netto - brutto – tara | |
|4.Miary pojemności: litry, mililitry |2 godziny |
|5.Obliczenia pieniężne |2 godziny |
Tematy geometryczne ( 5 godzin)
|TEMATYKA |ILOŚĆ GODZIN |
|1.Proste prostopadłe, odcinki prostopadłe |2 godzina |
|2.Proste równoległe, odcinki równoległe |2 godzina |
|3.Obliczanie obwodu prostokąta i kwadratu | 1 godzina |
Działania na liczbach (21 godzin)
|TEMATYKA | |
| |ILOŚĆ GODZIN |
|1.Liczby w zakresie 100 | |
|dodawanie i odejmowanie liczb z przekroczeniem progu dziesiątkowego | |
|własności dodawania |4 godziny |
|porównywanie różnicowe | |
|2.Liczby do 10 000 | |
|wykonywanie czterech działań arytmetycznych |4 godziny |
|doskonalenie algorytmu pisemnego dodawania, odejmowania, | |
|mnożenia i dzielenia liczb | |
|3.Mnożenie i dzielenie liczb: | |
|tabliczka mnożenia |4 godziny |
|kolejność wykonywania działań | |
|dzielenie z resztą | |
|4.Ułamki ( połowa, ćwierć, proste obliczenia ułamkowe) | 3 godziny |
|5.Zadania tekstowe proste i złożone z zastosowaniem czterech | |
|działań arytmetycznych ( rozwiązywanie, układanie, przekształcanie) |6 godzin |
| | |