Dodaj publikację
Autor
Eliza Myszyńska
Data publikacji
2010-05-10
Średnia ocena
5,00
Pobrań
553

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Jednym z wielu problemów, z którymi muszą poradzić sobie młodzi nauczyciele jest problem zachowania ładu w klasie. Jak się dość często okazuje, ta kwestia nie dotyczy tylko nauczycieli rozpoczynających pracę, ale także tych z wieloletnim stażem. Umiejętność zachowania dyscypliny jest bardzo istotna. Jeśli na tym polu nie wiedzie się, to dość szybko wychodzą na jaw niepowodzenia w nauczaniu. Z drugiej strony, dobrze zaplanowane zadania dydaktyczne, trafne rozporządzenie czasem i przestrzenią, właściwy dobór metod nauczania tworzą takie środowisko, w którym łatwo współpracuje się z uczniami, a utrzymanie dyscypliny jest łatwiejsze."
 Pobierz (doc, 46,0 KB)

Komentarze

danadana23, 2010-05-11, ocena:

Ciekawy artykuł, uwzględnia wiele aspektów w pracy nauczyciela wpływeających na dyscyplinę na lekcji.Polecam

Podgląd treści


|  |
|JAK UTRZYMAĆ DYSCYPLINĘ W KLASIE? |
| |
|    Jednym z wielu problemów, z którymi muszą poradzić sobie młodzi nauczyciele jest problem zachowania ładu w klasie. Jak się dość często |
|okazuje, ta kwestia nie dotyczy tylko nauczycieli rozpoczynających pracę, ale także tych z wieloletnim stażem. Umiejętność zachowania dyscypliny|
|jest bardzo istotna. Jeśli na tym polu nie wiedzie się, to dość szybko wychodzą na jaw niepowodzenia w nauczaniu. Z drugiej strony, dobrze |
|zaplanowane zadania dydaktyczne, trafne rozporządzenie czasem i przestrzenią, właściwy dobór metod nauczania tworzą takie środowisko, w którym |
|łatwo współpracuje się z uczniami, a utrzymanie dyscypliny jest łatwiejsze.  |
|    Uzyskanie ładu w klasie wymaga z pewnością wielu umiejętności i doświadczenia. Aby osiągnąć ten cel należy pamiętać o podstawowych zasadach.|
|    Rozpoczynając pracę z zespołem uczniów powinniśmy określić, jakiego postępowania od nich oczekujemy, a jakiego nie. Reguły te należy |
|uzgodnić i dobrze gdyby były zapisane. Warto zapytać uczniów, w jaki sposób oni sami rozwiązaliby pewne problemy. Ustalenia mogą dotyczyć |
|organizacji wejścia do klasy, przemieszczania się w czasie zajęć, kontaktowania się z nauczycielem, wypowiadania się, zgłaszania |
|nieprzygotowania itp. Czas, który możemy stracić w trakcie roku szkolnego na niepotrzebne przekomarzanie się z uczniami i przywoływanie ich do |
|porządku może okazać się wielokrotnie dłuższy od czasu poświęconego na uzgodnienia. |
|    Ustalone zasady nie przyniosą większego pożytku, dopóki uczniowie nie nauczą się ich i nie zaakceptują. Dlatego też ilość reguł powinna być |
|w miarę ograniczona. Nieodzowne jest by cel ich ustanowienia miał moralne i praktyczne uzasadnienie.  |
|    Aby efektywnie utrzymywać ład nauczyciel powinien konsekwentnie wdrażać i stosować ustalenia, aż staną się dla uczniów nawykiem. Gdy na |
|przykład wprowadził zasadę zabraniającą uczniom rozmów w czasie lekcji podczas tłumaczenia czegoś ważnego to, jeśli teraz pozwoli szeptać |
|uczniom siedzącym w kącie klasy, chociaż nie przeszkadzają innym, wkrótce znajdą naśladowców. Podobnie jest, gdy nauczyciel zapowie, by |
|uczniowie przed zabraniem głosu w dyskusji podnosili rękę, a potem pozwoli im mówić, kiedy chcą - reguła staje się nic nie warta. Skoro |
|nauczyciel uznał powyższe ustalenia za ważne musi zareagować i stanowczo przypomnieć konkretnym uczniom by się do niej stosowali. Niektórym |
|nauczycielom konsekwencja nie przychodzi łatwo z dwóch przynajmniej powodów. Po pierwsze, dlatego, że z łamaniem reguł mamy do czynienia zwykle |
|wtedy, kiedy jednocześnie wydarza się kilka spraw. Po drugie, konsekwentne przestrzeganie reguł wymaga wiele energii, a nawet odwagi. Łatwiej i |
|bezpieczniej jest nie zwrócić uwagi na jakieś zachowanie ucznia, niż stawić mu czoła. Doświadczeni nauczyciele wiedzą jednak, że unikanie |
|trudnych sytuacji doprowadzi do kłopotów w przyszłości. |
|    Uczniowie bardzo często starają ...