Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
CO WIEMY O WODZIE I ŚNIEGU ?
Konspekt zajęć zintegrowanych przeznaczony dla grupy przedszkolnej.
Cel ogólny:
Poznanie w toku zabaw badawczych właściwości wody i śniegu. Zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa zagrażające środowisku ze strony człowieka.
Cele operacyjne: dziecko
- wie, że woda zmienia stan skupienia w zależności od temperatury
- nazywa stany skupienia wody
- dostrzega znaczenie wody
- wymienia przyczyny zatrucia wody i środowiska
- odróżnia i zaznacza (pozytywny i negatywny) wpływ człowieka
na przyrodę
- przywołuje wcześniej przyswojone treści
- wypowiada się na temat tekstu literackiego i ilustracji
- prowadzi pracę badawczą
- pracuje w grupie i zespołach dwuosobowych
- układa puzzle
- rysuje na śniegu
- śpiewa piosenkę
- chodzi po śladach
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Nauczyciel czyta opowiadanie E. Barskiej Do czego potrzebny jest śnieg?
Dzieci :
- Wypowiadają się na temat : Co martwiło zimę?
- Przywołują nazwy ptaków, które odleciały jesienią.
- Wymieniają zwierzęta, które zapadły w sen zimowy ( można wykorzystać
ilustracje).
- Wypowiadają się na temat: Z czego cieszyła się zima, co jej sprawiło radość?
2. Nauczycielka proponuje dzieciom, aby wyszli z przedszkola.
- Rysowanie patykami na śniegu ( ustawione jeden obok drugiego).
- Po wykonaniu rysunków, wszyscy ustawieni w rzędzie, robią falowaną
ramę
wokół wspólnej pracy ( chodzenie po śladach).
3. Ćwiczenia ze śnieżkami
- Dzieci lepią po cztery śnieżki, po czym ustawione na wyznaczonej linii
wykonują rzut( dwa razy prawą i dwa razy lewą ręką).
- Dzieci lepią ze śniegu kulę średniej wielkości. Każde dziecko staje przed
swoją kulą. Dziecko za przeskok bez dotknięcia bryły stopami zostaje
wyróżnione.
4. Dzieci, wracając do przedszkola, zabierają w słoiki śnieg i stawiają na
stolikach.
- Siadając w kole, na dywanie dziecko wypowiada się, co narysowało na śniegu.
- Próbują też określić cechy śniegu, ( wśród których pojawi się zapewne
odpowiedź czysty – co później wykorzystamy).
5. Dzieci sprawdzają, co się stało ze śniegiem. Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem
zmiany stanów skupienia wody.
- Przyniesienie z lodówki naczynia z lodem (dzieci wcześniej nalały wody i
wstawiły do lodówki).
- Sprawdzenie, co się stało z wodą ( nalaną kilka dni wcześniej) na talerzu.
- Podgrzewanie wody w czajniku (para).
6. W celu sprawdzenia. czy śnieg jest czysty, nauczycielka poleca dzieciom w
parach przelać przez gazę wodę, uzyskaną ze śniegu.
Oglądanie efektów (osad na gazie). Nauczycielka kieruje do dzieci pytanie:
Co może zanieczyszczać śnieg? Jeśli dzieci mają pomysły zgłaszają je.
Nauczycielka poleca dzieciom, aby zabrały sobie jeden kartonik kwadrat, koło, trójkąt (w tych kolorach, co koperty – kolor tworzy grupę).Grupa zabiera
kopertę w swoim kolorze, układa puzzle. Puzzle obrazują zanieczyszczone
środowisko. (Można wykorzystać takie same obrazki środowiska czystego
i zanieczyszczonego. Po ułożeniu porównać).
8. Zaśpiewanie ...