Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGAM PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM
OPRACOWAŁA: EWA CHŁÓD-NAUCZYCIEL PLASTYKI W CENTRUM ZAJĘĆ POZASZKOLNYCH NR3
„Tylko wtedy traktujemy dzieci w sposób
demokratyczny i zgodny z naturą równości, gdy
zapewniamy każdemu dziecku optymalne warunki
rozwoju, stosowne do jego możliwości.”
J. L. French
Nazwa i adres placówki:
Centrum Zajęć Pozaszkolnych Nr 3
ul. Przełajowa 5 94-045 Łódź
Czas trwania:
Program obejmuje cykl pięcioletniego kształcenia w placówce pozaszkolnej dzieci przedszkolnych i szkoły podstawowej.
Data sporządzenia: 31.08.2010
Wprowadzenie:
Każde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe i każde przynosi ze sobą ogromny potencjał. To od nas zależy ile zrobimy by „oszlifować ten diament” i wyciągnąć z niego to, co najlepsze. Każdy bowiem powinien rozwijać zdolności na maksymalnym dla siebie poziomie. Te indywidualne różnice, sprawiają , że przy danym zasobie wiedzy, praktyki i takich samych warunkach zewnętrznych oraz równej motywacji, jedni ludzie sprawniej niż inni wykonują dane czynności, w tym także szybciej uczą się nowych rzeczy. Dziecko zdolne, które posiada umiejętność dostrzegania problemów i przystępuje do rozwiązywania ich w sposób bardziej logiczny i skuteczny. Współczesna placówka rozwijająca zainteresowania oraz doskonaląca zdolności nie powinna zatem ograniczać, ale stymulować rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci i młodzieży. Szczególnie ważnym zadaniem nauczyciela jest kształtowanie człowieka obdarzonego wyjątkowymi zdolnościami. Aby tego dokonać w naszej placówce odkrywamy najmocniejsze strony ucznia i rozwijamy je. W tym celu program ten wspierania uzdolnienia i zmierza do systemowych działań w obszarze promocji talentów.
Opis ucznia zdolnego(przyjęta definicja):
Uczeń zdolny w wielu sytuacjach przewyższa wiedzą i umiejętnościami swoich rówieśników. Obserwacja dzieci uzdolnionych pozwala na wyodrębnienie pewnych charakterystycznych dla nich cech. Poza oczywistym ponadprzeciętnym rozwojem intelektu należy wymienić:
· szybkie zapamiętywanie, prawidłowe kojarzenie i rozumowanie,
· ciekawość świata i ludzi, dar bystrej obserwacji otoczenia,
· dociekliwość, zadawanie dużej ilości pytań,
· szeroki wachlarz zainteresowań, dużo wiadomości pozaszkolnych, niekiedy ukierunkowane uzdolnienia i pasje,
· wykonywanie zadań umysłowych z przyjemnością, umiejętność skupiania uwagi przez dłuższy czas na tym, co je interesuje,
· bogata wyobraźnia, ciekawe, oryginalne pomysły. Potrzeba wyrażania swoich wrażeń, myśli, i emocji w różnej formie, np. w muzyce, tańcu, plastyce, w słowie lub piśmie.
· niezależna postawa, obrona swoich poglądów i pomysłów,
· poczucie humoru.
Zadaniem nauczyciela jest organizowanie pracy uczniów w celu samodzielnego zdobywania wiadomości, wskazywania im źródeł ich zdobywania, naprowadzanie na właściwe sposoby korzystania z nich, przygotowanie uczniów do samodzielnego szukania wiedzy i jej przetwarzania, a tym samym kształcenie odpowiednich umiejętności umysłowych i praktycznych.
Najwięcej możliwości rozwijania zdolności i aktywności twórczej stwarza praca indywidualna, a przede wszystkim praca indywidualna – zróżnicowana, dostosowana do ...