Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Niestraszne nam śmieci”
Projekt zajęć międzyprzedmiotowych
Przygotowała:
Małgorzata Temporale
Im wyższy poziom życia obywatela, tym niestety większa ilość odpadów powstających w toku codziennego życia. Co stanie się z tymi odpadami? Dokąd trafią?- zależy w dużej mierze od każdego z nas. Często zdarza się, że składowane są one w miejscach do tego nieprzystosowanych w rezultacie, czego, zanieczyszczają i niszczą środowisko naturalne, stanowiąc zagrożenie nie tylko dla roślin i zwierząt, ale także dla człowieka.
Niniejszy projekt ma za zadanie uświadomić młodzieży wagę problemu, dać możliwość zdobycia wiedzy i praktycznej umiejętności właściwego postępowania z odpadami.
Projekt „ Niestraszne nam śmieci” jest akcją ogólnoszkolną przeznaczoną dla klas I-III gimnazjum. Projekt integruje wiadomości z różnych przedmiotów, pozwala na przekazanie młodzieży odpowiedniej wiedzy i przygotowanie jej do praktycznej działalności w środowisku przyrodniczym.
Projekt przyczynia się do edukacji ekologicznej, jak także pomaga w wykreowaniu postaw proekologicznych nie tylko od święta, ale i na co dzień.
Miejsce akcji:
• Szkoła
Cel ogólny:
• wdrożenie uczniów do dbania o środowisko naturalne i zachowań proekologicznych
• kształtowanie nawyków współdziałania w grupie
• kształtowanie postaw społecznie pożądanych
Korelacja przedmiotowa:
• biologia
• geografia
• fizyka/chemia
• technika
• plastyka
• język polski
• matematyka
• godzina wychowawcza
Sposób realizacji:
• projekt należy realizować we wszystkich klasach, zadania będą oceniane na poszczególnych lekcjach przez nauczycieli prowadzących zajęcia
Forma pracy:
• zbiorowa, grupowa, indywidualna
Rezultaty:
ulotki, broszury, ankiety, mapy, prace plastyczne, eko – torby, kontrakty klasowe
PRZEBIEG PROJEKTU NA POSZEGÓLNYCH PRZEDMIOTACH
BIOLOGIA
Temat: Wpływ dzikiego wysypiska śmieci na środowisko naturalne
Cele operacyjne:
• kształtowanie umiejętności wyjaśniania pojęć
• uświadomienie istnienia powiązań i zależności występujących w środowisku naturalnym
• podaje przykłady zależności organizmów od środowiska
• rozumie zagrożenia związane z istnieniem śmieci i dzikich wysypisk
Przebieg zajęć:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z danymi liczbowymi dotyczącymi odpadów, przedstawia środowisko naturalne jako świat pełen zależności i powiązań. Uczniowie podają przykłady tych współzależności. Nauczyciel omawia problem dzikich wysypisk śmieci i zagrożeń z nimi związanych. Uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób można zapobiegać takim wysypiskom i skutkom ich istnienia, wykonują ich spis.
FIZYKA/CHEMIA
Temat: Odpady – rodzaje i sposoby ich zagospodarowania
Cele operacyjne:
• tłumaczy pojęcia
• wskazuje różnego rodzaju odpady
• poznaje produkty przyjazne środowisku
• wylicza proste czynności wpływające na poprawę stanu środowiska
• wymienia swoje działania świadczące o postępowaniu proekologicznym
• rozwiązuje problemy w sposób twórczy
Przebieg zajęć:
Nauczyciel nawiązuje dyskusję o odpadach, uczniowie zastanawiają się nad objaśnieniem pojęcia. Uczniowie na karteczkach wypisują nazwy różnych odpadów, z którymi najczęściej mają do czynienia, następnie muszą je podzielić według schematu: odpady wtórne, do wykorzystania i do składowania. Uczniowie wśród śmieci wskazują te, które ...