Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
na temat „ Sposoby zagospodarowania odpadów”
Czas: ok 4 godzin
Miejsce: las, polana w lesie
Temat: Dbajmy o lasy.
Cele:
- łączenie rozrywki z nauką
- obcowanie z przyrodą lasu i potrzebą jej szanowania
- uczenie współpracy w gromadzie i poznawanie jej praw
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- zapoznanie uczniów ze sposobami zagospodarowywania odpadów
- rozwijanie takich cech osobowości jak: silna wola, orientacja, refleks, wyobraźnia, poczucie
solidarności i uczciwości
- uwrażliwianie na piękno przyrody, wdrażanie do jej poszanowania
Pomoce dydaktyczne: miarki do mierzenia, brystol, pisak, klej, nożyczki, papier, wiadro plastikowe
Metody, techniki, formy:
- wycieczka dydaktyczna
- pokaz, obserwacja
- rozmowa
- działalność praktyczna
- drama
- praca zbiorowa jednolita, w grupach zróżnicowana, indywidualna jednolita
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie do wycieczki. Wprowadzenie nauczyciela dotyczące zachowania się w lesie. Nauczyciel zaczyna zdanie a uczniowie dopowiadają resztę:W lesie nie wolno.................................................................................. W lesie nie należy................................................................................. W lesie nie można.................................................................................. W lesie zabrania się.................................................................................... W lesie trzeba.................................................................................
2. Po dotarciu do lasu nauczyciel czyta wiersz N. Usenko:
Zielone od roślin, błękitne od wody,
Rozciąga się wokół KRÓLESTWO PRZYRODY.
Królują w nim drzewa i różne zwierzaki.
Nad głową trzepocą motyle i ptaki,
Przedziwne owady żerują wśród liści,
A wszystko tak piękne, że może się przyśnić!
Ta droga zielona przy każdym zakręcie
Niezwykłe przygody ci daje w prezencie,
I każda ci bajkę cudowną przyniesie.
Rozejrzyj się. Widzisz? Jesteśmy już w lesie...
Swobodne wypowiedzi uczniów na podstawie wiersza:
Jak autor nazywa miejsce, w którym się znajdujemy?
Co można zobaczyć w lesie?
Czy jest tu coś, co wam się szczególnie podoba?
Podział uczniów na grupy.
Każda grupa dostaje miarę do mierzenia i ma za zadanie zmierzyć tylko 5 drzew które ich zdaniem są najgrubsze. Wygrywa ta grupa która zmierzyła najgrubsze drzewo.
Ustalenie definicji „odpady” – burza mózgów.
Każda grupa ma napisać na dużym brystolu własną definicję. Przedstawienie przez grupy definicji i objaśnienie.
Każda grupa pisze na małych karteczkach nazwy śmieci domowych, następnie wszystkie grupy wkładają swoje karteczki do plastikowego wiaderka. Nauczyciel odczytuje i segreguje wszystkie kartki. Odpady z gospodarstwa są składowane bezpośrednio na wysypiska śmieci. Analiza zawartości kosza pozwoli uczniom zobrazować średni skład odpadów. Uczniowie mogą podać własną koncepcję rozwiązania problemu śmieci z gospodarstwa domowego. Uzasadniają wynikające z tego korzyści.
Następnie nauczyciel poleca aby każda grupa rozbiegła się po lesie i wyszukiwała ciekawych okazów przyrodniczych, z których potem ułoży „obraz”. Nie można niczego zrywać. Mogą to być szyszki, liście, ciekawe gałązki leżące na ściółce, piórka ptasie, śmieci pozostawione przez turystów. Każda grupa prezentuje swój „obrazek” i nadaje mu tytuł.
Uczniowie ...