Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Kopaczewska
Data publikacji
2013-04-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
227

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć "Sposoby zagospodarowania odpadów".
 Pobierz (docx, 17,5 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć

na temat „ Sposoby zagospodarowania odpadów”

Czas: ok 4 godzin

Miejsce: las, polana w lesie

Temat: Dbajmy o lasy.

Cele:

- łączenie rozrywki z nauką

- obcowanie z przyrodą lasu i potrzebą jej szanowania

- uczenie współpracy w gromadzie i poznawanie jej praw

- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

- zapoznanie uczniów ze sposobami zagospodarowywania odpadów

- rozwijanie takich cech osobowości jak: silna wola, orientacja, refleks, wyobraźnia, poczucie

solidarności i uczciwości

- uwrażliwianie na piękno przyrody, wdrażanie do jej poszanowania

Pomoce dydaktyczne: miarki do mierzenia, brystol, pisak, klej, nożyczki, papier, wiadro plastikowe

Metody, techniki, formy:

- wycieczka dydaktyczna

- pokaz, obserwacja

- rozmowa

- działalność praktyczna

- drama

- praca zbiorowa jednolita, w grupach zróżnicowana, indywidualna jednolita

Przebieg zajęć:

1. Przygotowanie do wycieczki. Wprowadzenie nauczyciela dotyczące zachowania się w lesie. Nauczyciel zaczyna zdanie a uczniowie dopowiadają resztę:W lesie nie wolno.................................................................................. W lesie nie należy................................................................................. W lesie nie można.................................................................................. W lesie zabrania się.................................................................................... W lesie trzeba.................................................................................

2. Po dotarciu do lasu nauczyciel czyta wiersz N. Usenko:

 

Zielone od roślin, błękitne od wody,

Rozciąga się wokół KRÓLESTWO PRZYRODY.

Królują w nim drzewa i różne zwierzaki.

Nad głową trzepocą motyle i ptaki,

Przedziwne owady żerują wśród liści,

A wszystko tak piękne, że może się przyśnić!

Ta droga zielona przy każdym zakręcie

Niezwykłe przygody ci daje w prezencie,

I każda ci bajkę cudowną przyniesie.

Rozejrzyj się. Widzisz? Jesteśmy już w lesie...

 

Swobodne wypowiedzi uczniów na podstawie wiersza:

Jak autor nazywa miejsce, w którym się znajdujemy?

Co można zobaczyć w lesie?

Czy jest tu coś, co wam się szczególnie podoba?

Podział uczniów na grupy.

Każda grupa dostaje miarę do mierzenia i ma za zadanie zmierzyć tylko 5 drzew które ich zdaniem są najgrubsze. Wygrywa ta grupa która zmierzyła najgrubsze drzewo.

Ustalenie definicji „odpady” – burza mózgów.

Każda grupa ma napisać na dużym brystolu własną definicję. Przedstawienie przez grupy definicji i objaśnienie.

Każda grupa pisze na małych karteczkach nazwy śmieci domowych, następnie wszystkie grupy wkładają swoje karteczki do plastikowego wiaderka. Nauczyciel odczytuje i segreguje wszystkie kartki. Odpady z gospodarstwa są składowane bezpośrednio na wysypiska śmieci. Analiza zawartości kosza pozwoli uczniom zobrazować średni skład odpadów. Uczniowie mogą podać własną koncepcję rozwiązania problemu śmieci z gospodarstwa domowego. Uzasadniają wynikające z tego korzyści.

Następnie nauczyciel poleca aby każda grupa rozbiegła się po lesie i wyszukiwała ciekawych okazów przyrodniczych, z których potem ułoży „obraz”. Nie można niczego zrywać. Mogą to być szyszki, liście, ciekawe gałązki leżące na ściółce, piórka ptasie, śmieci pozostawione przez turystów. Każda grupa prezentuje swój „obrazek” i nadaje mu tytuł.

Uczniowie ...