Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Pich
Data publikacji
2014-03-24
Średnia ocena
5,00
Pobrań
152

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

WWR program zajęć ogólnorozwojowych dla dziecka z MPD.
 Pobierz (doc, 43,0 KB)

Podgląd treści

Indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju
zajęcia ogólnorozwojowe
mgr Katarzyna Pich
rok szkolny XXX
|Zadanie |Sposób realizacji |Osoba odpowiedzialna |Czas |
| | |oligofrenopedagog |1godz/ tydz. |
|Zajęcia ogólnorozwojowe |1. Rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej, koordynacji | | |
| |wzrokowo-ruchowej | | |
| | | | |
| |-klasyfikowanie przedmiotów rzeczywistych i na ilustracjach | | |
| |zgodnie | | |
| |z przeznaczeniem | | |
| |- rozróżnianie i nazywanie podstawowych kolorów | | |
| |-kopiowanie sekwencji przedmiotów (dobieranie wg prostego wzoru, | | |
| |dobieranie w pary, memory) | | |
| |-sortowanie przedmiotów wg. określonych cech (wielkość, kształt, | | |
| |kolor); tworzenie zbiorów | | |
| |-nazywanie i rozróżnianie figur geometrycznych ( koło, kwadrat, | | |
| |trójkąt, prostokąt) | | |
| |- konstruowanie budowli z klocków | | |
| |-manipulowanie układankami płaskimi – obrazkowymi, geometrycznymi,| | |
| |magnetycznymi, wtyczkowymi itp. | | |
| |- układanie obrazka z części (4-5 elementów). | | |
| |- rozpoznawanie wyglądu graficznego cyfr (1-5) i nazywanie ich | | |
| | | | |
| |2. Kształtowanie orientacji | | |
| |w schemacie własnego ciała | | |
| |i orientacji w przestrzeni | | |
| | | | |
| |-rozpoznawanie stron w przestrzeni: w prawo/w lewo | | |
| |-określanie położenia przedmiotów względem siebie („góra”, „dół”, | | |
| |„za”, „przed”, „nad”, „pod”, „na”, „do”, „w”,” obok”). | | |
| | | | |
| |3. Rozwijanie percepcji słuchowej | | |
| | | | |
| |- rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty, | | |
| |zwierzęta, dźwięków dochodzących z otoczenia | | |
| | | | |
| |(przyroda, odgłosy ulicy itp.), grupowanie przedmiotów | | |
| |dopasowywanie obrazka do danego dźwięku (płyta CD „Co to? Kto to?)| | |
| |- słuchanie piosenek i krótkich wierszyków, próby zapamiętywania. | | |
| |- sylabizowanie wyrazów | | |
| | | | |
| |4. Rozwijanie mowy czynnej i biernej | | |
| | | | |
| |-formułowanie wypowiedzi słownych | | |
| |-odpowiadanie na pytania | | |
| |- nazywanie przedmiotów codziennego użytku, podstawowych | | |
| |czynności, zwierząt | | |
| |-rozumienie nazwy cech ilościowych przedmiotów ( mały/ duży, mało/| | |
| |dużo, więcej/ mniej) | | |
| |-oglądanie ilustracji w książkach edukacyjnych; nazywanie i | | |
| |wskazywanie po poleceniu słownym | | |
| |- wymienianie w kolejności dni tygodnia | | |
| |-przeliczanie na konkretach | | |
| | | | |
| |5. Ćwiczenie motoryki małej | | |
| | | | |
| |- zagniatanie mas plastycznych ( kula, wałek, placek) | | |
| |-darcie papieru (dowolne, na paski, na małe kawałki, | | |
| |zwijanie/rozwijanie kulki z papieru) | | |
| |- przesypywanie, zbieranie drobnych przedmiotów, odkręcanie | | |
| |zakrętek | | |
| |- zapinanie spinaczy na ściance pudełka | | |
| |- wrzucanie do pudełka drobnych przedmiotów za pomocą szczypiec | | |
| |kuchennych | | |
| |-malowanie farbami, kredkami wypełnianie konturów różnymi | | |
| |technikami plastycznymi | | |
| |-nawlekanie korali | | |
| |-zamykanie/otwieranie pojemników | | |
| |- cięcie nożyczkami | | |
| |-rysowanie linii prostych, koła itp. | | |
| |- ćw. prawidłowego chwytu pisarskiego (nakładka) | | |
| |-wodzenie palcem po śladzie | | |
| |-łączenie kropek | | |
| |- ćw. grafomotoryczne | | |
| |-pogrubianie konturów dużych form geometrycznych | | |
| |- rysunki dowolne markerami, kredkami świecowymi | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |

Program zatwierdził do realizacji………………………….
……………………………………………………………..
……………………………………………………………..