Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MOJA PIERWSZA WIZYTA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Scenariusz pasowania na czytelnika
Cel główny:
Wdrożenie uczniów do samodzielnego korzystania z biblioteki szkolnej.
Cele szczegółowe:
- uczeń wie, gdzie w szkole znajduje się biblioteka,
- potrafi wskazać różnicę między biblioteką a księgarnią,
- zna zasady zachowania się w bibliotece,
- wie jak rozmieszczone są zbiory,
- umie rozpoznać książkę z biblioteki od innych książek na podstawie oznaczeń
- wie, jak dbać o książki
- zna regulamin biblioteki
Formy pracy:
- zespołowa
- indywidualna
Metody:
- pogadanka,
- burza mózgów,
- praca w grupie
- pokaz – prezentacja multimedialna
Środki dydaktyczne:
- prezentacja multimedialna ,,Bohaterowie bajek i baśni”
- karta czytelnika, karta książki, pieczątka biblioteki
- książki
- regulamin biblioteki
- rozsypanka literowa
- dyplom pasowania na czytelnika
Przebieg:
Powitanie - nauczyciel wita dzieci, wyjaśnia powód spotkania,
Prezentacja multimedialna ,,Bohaterowie bajek i baśni” – nauczyciel prezentuje bohaterów literackich, pyta dzieci czy ich znają, z jakich utworów pochodzą. Wśród bohaterów znajdują się m.in.: Kopciuszek, Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Smok Wawelski, Kubuś Puchatek, Miś Uszatek, Brzydkie Kaczątko, Pinokio. Po odgadnięciu wszystkich bohaterów nauczyciel mówi dzieciom, że świetnie znają baśnie i bajki zatem mogą zostać już czytelnikami biblioteki.
Pogadanka na temat biblioteki:
- wyjaśnienie różnic pomiędzy biblioteką a księgarnią,
- co znajduje się na bibliotecznych półkach ( książki, czasopisma),
- rozmieszczenie zbiorów na półkach,
- czym charakteryzuje się książka z naszej biblioteki ( karta książki, numer inwentarzowy, pieczątka),
4. Zasady wypożyczania książek – wchodzenie w rolę: odgrywanie scenki wypożyczania książek.
5. Zapoznanie uczniów z regulaminem biblioteki szkolnej, wyjaśnienie zapisów.
6. Praca w grupach: układanie z rozsypanki literowej wyrazu,, biblioteka”.
7. Jak należy dbać o książki? Uczniowie wypowiadają się jak należy szanować książki, jak się z nimi
obchodzić, czego nie wolno robić z książką. Nauczyciel pokazuje uczniom zniszczone, podarte,
książki.
8. Uroczyste pasowanie na czytelnika, wręczenie dyplomów, drobnych upominków – zakładek do
książki.
9 . Wypożyczanie książek – dzieci mając wolny dostęp do półek samodzielnie wypożyczają książkę.
10. Podsumowanie zajęć, pożegnanie.