Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Czasem czuję gniew, czasem smutek, a czasem szczęście
Czas trwania: 60 min.
Cele ogólne:
➢ rozpoznawanie i określanie uczuć (gniewu, smutku, szczęścia)
➢ doskonalenie umiejętności dostrzegania i rozpoznawania uczuć innych osób
➢ budzenie empatii i szacunku wobec uczuć innych ludzi
➢ kształcenie umiejętności słuchania odczytywanego przez nauczyciela tekstu oraz umiejętności wypowiadania się nt. wysłuchanego tekstu
➢ doskonalenie ekspresji twórczej dziecka
Cele operacyjne:
Dziecko:
➢ potrafi scharakteryzować i rozróżnić uczucie gniewu, smutku i szczęścia
➢ potrafi wymienić bohaterów opowiadań G. Kasdepke („Gniew”, „Smutek”, „Szczęście”) oraz opowiedzieć o ich przeżyciach
➢ umie w formie graficznej przedstawić określone uczucia
Metody pracy:
➢ oparte na słowie: słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela, rozmowa kierowana, pogadanka
➢ oparte na działaniu: wykonanie pracy plastycznej
Formy pracy:
➢ zbiorowa
➢ indywidualna
Pomoce:
➢ książki G. Kasdepke „Tylko bez całowania, czyli jak sobie radzić z niektórymi emocjami” (opowiadanie pt. „Gniew”) oraz „Kocha, lubi, szanuje, czyli jeszcze
o uczuciach” (opowiadania pt. „Smutek” i „Szczęście”)
➢ nadmuchane białe baloniki (po jednym dla każdego dziecka)
➢ flamastry
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie i przedstawienie tematu zajęć.
2. Przypomnienie przez dzieci, jakie znają uczucia.
3. Przypomnienie treści opowiadania czytanego podczas poprzednich zajęć.
Kto występował w tym opowiadaniu, gdzie rozgrywała się akcja, o jakim uczuciu była mowa?
4. Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu G. Kasdepke „Gniew”.
5. Omówienie z dziećmi treści opowiadania.
Co się działo z bohaterami opowiadania, jakie uczucia im towarzyszyły, jak się zachowywali, w jaki sposób rozmawiali ze sobą?
6. Rozmowa kierowana nt. uczucia gniewu.
Kiedy czujemy gniew/jesteśmy rozgniewani, czy warto się gniewać, obrażać,
co można zrobić, aby ktoś przestał się gniewać?
7. Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu G. Kasdepke „Smutek”.
8. Omówienie z dziećmi treści opowiadania.
Dlaczego przedszkolaki były smutne, jak się wtedy zachowywały?
9. Rozmowa kierowana nt. uczucia smutku.
Co może być powodem smutku, czy pogoda może mieć wpływ na nasz nastrój, na to, że jesteśmy smutni, jakie kolory kojarzą się ze smutkiem, co możemy zrobić, aby smutek minął?
10. Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu G. Kasdepke „Szczęście”.
11. Omówienie z dziećmi treści opowiadania.
Jak zachowywali się bohaterowie, jakie uczucie im towarzyszyło, w jaki sposób wyrażali szczęście, co było powodem szczęścia poszczególnych bohaterów opowiadania?
12. Rozmowa kierowana nt. szczęścia.
Kiedy jesteśmy szczęśliwi, co można zrobić, aby czuć się szczęśliwym, czy każdy może być szczęśliwy, kto to jest „człowiek szczęśliwy”, czy dla każdego szczęście oznacza to samo?
13. Podsumowanie zajęć – wyrażanie emocji w formie graficznej i w zabawie ruchowej.
Każde dziecko otrzymuje balonik. Zadanie polega na narysowaniu na nim poszczególnych elementów twarzy w taki sposób ...