Dodaj publikację
Autor
Magdalena Syc
Data publikacji
2017-03-15
Średnia ocena
3,00
Pobrań
104

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy ucznia (wraz z odpowiedziami) przeznaczona jest dla uczniów klasy 1 liceum (poziom podstawowy). Zawiera zadania z tematu różnorodność genetyczna, które mogą posłużyć na lekcji jako pomoc do pracy z podręcznikiem lub do pracy indywidualnej w celu sprawdzenia/podsumowania posiadanych przez uczniów wiadomości.
 Pobierz (pdf, 551,4 KB)

Komentarze

Belzebub12, 2017-03-17, ocena:

Nie fajne nie polecam Żałosny nauczyciel

Podgląd treści

KARTA PRACY UCZNIA - Różnorodność genetyczna


Ćwiczenie 1. .

Rozmnażanie płciowe, w przeciwieństwie do bezpłciowego, wymaga znacznie większych nakładów
energetycznych organizmu. Wytworzenie poroża u samców jeleni czy łosi niezbędnego w walce o samice,
barwne upierzenie samców cudowronek, pochłania dużo energii. Ponadto poroże utrudnia ucieczkę przed
drapieżnikami, a kolorowe ubarwienie oraz ornamenty utrudniają ukrycie się przed drapieżcą.




















 Nasuwa się więc pytanie... dlaczego zwierzęta wykształciły skomplikowane i kosztowne rytuały godowe,

zamiast prostego rozmnażania bezpłciowego?

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

Ćwiczenie 2.
.
Warunki środowiska w jakich żyją organizmy wciąż się zmieniają, np. zmiana temperatury, wilgotności, typu
podłoża. Zmieniają się również gatunki, z którymi określony gatunek wchodzi w zależności. Różne warunki
środowiska wymagają różnych przystosowań. Najbardziej spektakularnym przejawem różnorodności
genetycznej o znaczeniu adaptacyjnym u człowieka jest barwa skóry.

 Jak wytłumaczyć znaczenie barwy skóry człowieka w przystosowaniu do życia w określonym rejonie

świata?

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

Ćwiczenie 3.

Tygrys był zróżnicowany na kilka podgatunków, zasiedlających Azję od Kaukazu i wybrzeży Morza
Kaspijskiego po wschodnią Syberię na północy oraz Jawę i Sumatrę na południu. Podgatunki jawajski oraz
kaspijski już wymarły, podgatunek chiński wyginął w stanie dzikim, a pozostałe podgatunki są zagrożone
z powodu kurczenia się ich środowiska oraz z powodu kłusownictwa.
Jedną z form ochrony gatunków jest reintrodukcja czyli wprowadzanie zagrożonych wyginięciem gatunków
w miejsca ich dawnego występowania.

 Czy jeśli dany podgatunek tygrysa wyginął można uzupełnić straty wprowadzając na jego miejsce inny

podgatunek? Uzasadnij odpowiedź.

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________



Ćwiczenie 4.

 Spadek różnorodności genetycznej wiąże się z utratą części alleli. Jakie są tego przyczyny?

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________



Ćwiczenie 5.

 Czy różnorodność genetyczna dziko żyjących organizmów ma dla człowieka znaczenie

ekonomiczne?

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________




ZADANIE DOMOWE

Skonstruuj tabelę przedstawiającą pozytywny i negatywny wpływ

człowieka na różnorodność genetyczną organizmów.

ODPOWIEDZI

Ćwiczenie 1.

Rozmnażanie płciowe:
potomstwo powstałe w wyniku rozmnażania płciowego jest różnorodne genetycznie ponieważ dwoje
rodziców dostarcza materiału genetycznego w celu powstania nowego osobnika potomnego. Dlatego jest
ono różnorodne genetycznie i wykazuje większą odporność na patogeny. Część potomstwa może
zachorować i zginąć, część przeżyje.

Rozmnażanie bezpłciowe:
Potomstwo jest identyczne genetycznie do osobnika, z którego powstało i ma takie same mechanizmy
obronne przed patogenami. Jeśli patogen przełamie te mechanizmy, to wszystkie osobniki zachorują.


Ćwiczenie 2.

Melanina odpowiedzialna za ciemną barwę skóry chroni komórki przed szkodliwym działaniem UV,
dlatego jest korzystna w warunkach klimatu okołorównikowego.

W wyższych szerokościach geograficznych ciemna skóra utrudnia produkcję witaminy D co powoduje
zaburzenia w przyswajaniu wapnia ...