Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji
Przedmiot: Przyroda
Poziom nauczania: Szkoła Podstawowa – klasa VI
Dział programu: Człowiek i środowisko
Temat: Rolnictwo ekologiczne
Zakres treści: 1. Cechy rolnictwa ekologicznego
2. Zalety i wady rolnictwa ekologicznego
3. Produkty ekologiczne
Cel ogólny: Poznanie cech rolnictwa ekologicznego i jego produktów
Cele szczegółowe:
Po przeprowadzonych zajęciach uczeń:
➢ wymieni cechy rolnictwa ekologicznego
➢ przedstawi wady i zalety ekologicznej uprawy
➢ określi i wskaże tereny w Polsce, predysponowane do rozwoju rolnictwa ekologicznego
➢ przedstawi cechy produktów ekologicznych
➢ rozpozna po opakowaniu produkty ekologiczne
➢ porówna rolnictwo konwencjonalne z rolnictwem ekologicznym
Metody: poszukująca ( burza mózgów, ćwiczenie przedmiotowe),
naprowadzająca (pogadanka)
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, praca w grupach
Pomoce dydaktyczne: mapa fizyczna Polski, opakowania produktów ekologicznych,
karty pracy dla grup, tabele do uzupełnienia, podręcznik
Notatka ucznia: 1. Temat lekcji i zakres treści.
2. Znak „ekolandu”
3. Wklejona i uzupełniona tabela porównująca rolnictwo ekologiczne i konwencjonalne
Praca domowa: 1. Utwórz krótką reklamę dowolnego produktu ekologicznego
2. * Zaprojektuj i wykonaj ulotkę promującą rolnictwo ekologiczne
Tok lekcji:
Faza wprowadzająca:
1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej
✓ Nauczyciel sprawdza listę obecności
✓ Nauczyciel zadaje uczniom pytanie oparte na pracy domowej:
W jaki sposób rolnictwo wpływa niekorzystnie na stan przyrody?
✓ Uczniowie na podstawie pracy domowej odpowiadają na pytanie nauczyciela?
Rolnictwo niszczy przyrodę poprzez stosowanie nawozów, środków ochrony roślin jak również spaliny wydobywające się z maszyn rolniczych.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji
✓ Nauczyciel pyta uczniów, czy możliwa jest uprawa roślin i hodowla zwierząt nieszkodliwa dla przyrody?
✓ Uczniowie stwierdzają, że przykładem takiej hodowli i uprawy jest rolnictwo ekologiczne.
3. Podanie tematu lekcji i zakresu treści
Faza realizacyjna:
1. Cechy rolnictwa ekologicznego
✓ Nauczyciel pyta uczniów czym się charakteryzuje rolnictwo ekologiczne, w przypadku nie wyczerpujących odpowiedzi uczniów zadaje pytania:
W jaki sposób tam się użyźnia ziemię? Jak walczy z chwastami i szkodnikami upraw? Jaka jest wielkość gospodarstw ekologicznych? Czy rolnictwo ekologiczne jest pracochłonne? Jaka jest wydajność rolnictwa ekologicznego? Na jakich terenach może być uprawiane rolnictwo ekologiczne? Gdzie w Polsce rolnictwo ekologiczne może być stosowane?
✓ Chętni uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
W rolnictwie ekologicznym ziemię nawozi się obornikiem, chwasty i szkodniki zwalcza mechanicznie lub poprzez wywary z roślin. Są to niewielkie gospodarstwa, gdyż wymagają dużego wkładu pracy ludzkiej. Wydajność gospodarstw ekologicznych jest mniejsza od konwencjonalnych. Rolnictwo ekologiczne może być stosowane na terenach nie zanieczyszczonych przez człowieka. W Polsce najbardziej korzystne do uprawy ekologicznej są tereny północno wschodniej Polski zwane „zielonymi płucami Polski”. Wybrany uczeń wskazuje te tereny na mapie.
2. Wady i zalety rolnictwa ekologicznego
✓ Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy ...