Dodaj publikację
Autor
Ewa Frycz
Data publikacji
2017-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
47

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Plan pracy koła przyrodniczo-ekologicznego.
 Pobierz (doc, 79,0 KB)

Podgląd treści


Zespół Szkół im. Jana Koszczyca Witkiewicza
w Kazimierzu Dolnym
Program Koła Ekologiczno – Przyrodniczego
Ewa Frycz

Program edukacji przyrodniczo-ekologicznej do realizacji na kole ekologicznym opracowałam zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w różnych typach szkół (DzU z 2009 r. nr 4, poz. 17).

Jest on przeznaczony do realizacji na czwartym etapie kształcenia szkoły ponadgimnazjalnej. Proponowana tematyka przyrodnicza i ekologiczna stanowi uzupełnienie i rozszerzenie treści realizowanych w ramach edukacji biologicznej na lekcjach biologii.

CEL GŁÓWNY 

Głównym zadaniem programu jest zachęcenie młodzieży do pogłębienia wiedzy o otaczającym świecie przyrody, pokazanie walorów i piękna okolicy Kazimierza Dolnego oraz kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych.

CELE OGÓLNE
– Rozwijanie zainteresowań uczniów problematyką ekologiczną.
– Pogłębianie wiedzy uczniów
– Prowadzenie obserwacji środowiska w najbliższej okolicy
– Dostrzeganie wpływu człowieka na środowisko
– Budowanie postawy szacunku dla przyrody
– Propagowanie ekologicznego stylu życia.
– Przygotowanie uczniów do konkursów ekologicznych
– Propagowanie postaw prozdrowotnych

CELE DLA NAUCZYCIELA
– Umożliwienie prowadzenia obserwacji środowiska w najbliższej okolicy
– Ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka
– Pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno przyrody i konieczność jej ochrony
– Propagowanie aktywnych form wypoczynku
– Propagowanie postaw prozdrowotnych

CELE DLA UCZNIA
– Nabywanie umiejętności pasji badawczej i poszukiwawczej
– Obserwacja roślin i zwierząt występujących w najbliższym środowisku
– Dostrzeganie zależności pomiędzy stanem środowiska a działalnością człowieka
– Aktywny wypoczynek jako alternatywa wypoczynku biernego
– Poznanie walorów przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych Kazimierskiego Parku Krajobrazowego
– Poszerzenie wiedzy przyrodniczej
– Prezentowanie prac w organizowanych konkursach

POMOCE DYDAKTYCZNE
– Czasopisma popularnonaukowe
– Albumy roślin i zwierząt
– Filmy przyrodnicze
– Tablica interaktywna
– Karty pracy
– Kartony, brystole
– Materiały do pisania i rysowania

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
– Znajomość treści programowych
– Poznanie wpływu człowieka na środowisko
– Zrozumienie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian zachodzących w przyrodzie
– Prowadzenie wnikliwej obserwacji najbliższej okolicy
– Wdrażanie do przestrzegania zasad i norm życia społecznego
– Umacnianie postawy szacunku do środowiska
– Uczestnictwo w konkursach szkolnych i pozaszkolnych dotyczących przyrody.

TEMATYKA ZAJĘĆ 

1. Poznawanie najbliższej okolicy
• poznaje ciekawe zabytki przyrody.
• potrafi zachować bezpieczeństwo podczas wycieczki.
• potrafi pracować w grupie.
• dostrzega piękno i walory okolicy
Poznawanie pomników przyrody w Kazimierzu Dolnym.
2. Odpady są wszędzie – czyli parę słów o śmieciach.
• poznaje rodzaje odpadów.
• ma świadomość potrzeby segregowania śmieci.
• wie, na czym polega recykling.
Burza mózgów – „Jak zmniejszyć ilość odpadów?”
3. Poznajemy las w najbliższej okolicy.
• poznaje znaczenie lasu.
• podaje przyczyny znaczenia lasów.
• rozpoznaje pospolite gatunki drzew.
• podaje rady „Jak chronić las?”
4. Wycieczka nad Wisłę. 
„Rola rzeki Wisła w środowisku i gospodarce człowieka”
• potrafi korzystać z dostępnych źródeł wiedzy.
• selekcjonuje wiadomości ...