Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Karta pracy do doświadczeń.
1. Temat:
|Czy sód jest metalem aktywnym? |
2. Podstawowe pojęcia:
|Metale, metal aktywny, pasywacja metali, kwasy nieorganiczne i organiczne, alkohole, mieszanina „piorunująca” |
3. Hipoteza – Odpowiedź na pytanie badawcze.
| |
| |
4. Opis doświadczenia.
Doświadczenie ma na celu zbadanie zachowania się sodu na powietrzu, reaktywności tego metalu z wodą, kwasami, alkoholem.
4.1. Instrukcja do doświadczenia:
|Instrukcja. |
|Doświadczenie: |
|Do poszczególnych probówek dodaj odpowiednio: wodę, rozcieńczony kwas siarkowy(VI), kwas octowy i etanol, a następnie do każdej probówki |
|dodaj niewielki kawałek sodu.. Obserwuj zachodzące reakcje, spróbuj zebrać wydzielający się gaz do kolby. Zapisz swoje obserwacje. |
| |
|BHP. |
|Przed rozpoczęciem doświadczeń należy zapoznać uczniów z zapisami w „Kartach charakterystyk substancji niebezpiecznych”. |
| |
|Podczas doświadczeń zachowujemy szczególne środki bezpieczeństwa ze względu na właściwości badanych kwasów. Doświadczenie wykonujemy w |
|odzieży ochronnej i rękawiczkach. |
4.2. Zmienne występujące w doświadczeniu.
|1. Jakie zmienną/wielkość będziemy zmieniać? (zmienna niezależna) |
|Rodzaj drugiego substratu:woda, kwas siarkowy(VI), kwas octowy, etanol. |
| |
|2. Jaką zmienną/wielkość będziemy mierzyć - obserwować? (zmienna zależna) |
|Sposób zachowania się sodu w reakcjach z poszczególnymi substratami. |
| |
|3. Czego w naszym eksperymencie nie będziemy zmieniać? (zmienne kontrolne) |
|Stężenia kwasów, rodzaju użytego metalu. |
4.3. Odnośniki literaturowe.
| |
|„Chemia Nowej Ery” –J.Kulawik, T.Kulawik, M.Litwin |
|www.bryk.pl, http://wikipedia.pl |
4.4. Uczniowska dokumentacja doświadczenia (wyniki pomiarów, tabelki, rysunki, obliczenia… ).
5. Wnioski z doświadczenia.
Czy wyniki doświadczenia są zgodne z hipotezą? TAK ο NIE ο
Wypowiedź uzasadnij.
| |
| |
| |
| |
6. Podsumowanie.
Nauczyłam / Nauczyłem się, że:
| |
| |
| |
| |
7. Praca domowa.
|Napisz równania reakcji sodu z poszczególnymi związkami chemicznymi, użytymi do doświadczeń. |