Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Karta pracy
1. Temat
|Czy w wyniku reakcji chemicznej może dojść do samozapłonu? |
2. Podstawowe pojęcia.
|Kwasy nieorganiczne tlenowe-kwas siarkowy(VI), etanol, manganian(VII) potasu, samozapłon |
3. Hipoteza – Odpowiedź na pytanie badawcze.
| |
| |
4. Opis doświadczenia.
Jest to proste doświadczenie polegające na uzyskaniu samozapłonu w wyniku reakcji chemicznej. Reakcja kwasu siarkowego(VI) (+azotowy(V)), manganianu(VII) potasu, etanolu.
4.1. Instrukcja do doświadczenia (podkreśl materiały i przyrządy, nie zapomnij o BHP).
|Instrukcja. |
|Doświadczenie: |
|Do parowniczki nalej kilka kropel kwasu siarkowego(VI), kroplę azotowego(V) i wrzuć kilka kryształków nadmanganianu potasu. Jeden koniec |
|drutu lub łyżeczki do spalań owiń watą i zwilż alkoholem. Ostrożnie zanurz na moment koniec z watą w parowniczce. |
| |
| |
|BHP. |
|Podczas doświadczeń zachowujemy szczególne środki bezpieczeństwa ze względu na właściwości badanych kwasów. Przed rozpoczęciem |
|doświadczeń zapoznajemy uczniów z zapisami w „Kartach charakterystyk substancji niebezpiecznych”. |
|Doświadczenie należy wykonywać na małą skalę. Bezwzględnie trzeba stosować ochronę oczu oraz posiadać fartuch i rękawiczki. Użycie zbyt |
|dużej ilości kwasu siarkowego może prowadzić do wybuchu (rozpryskiwanie się silnie żrącej i utleniającej mieszaniny). |
|W pobliżu nie należy zostawiać substancji łatwopalnych. |
| |
4.2. Zmienne występujące w doświadczeniu.
|1. Jakie zmienną/wielkość będziemy zmieniać? (zmienna niezależna) |
|Nie będziemy zmieniać żadnej używanej do doświadczenia substancji.. |
| |
|2. Jaką zmienną/wielkość będziemy mierzyć - obserwować? (zmienna zależna) |
|Będziemy obserwować zachowanie się wymienionych substancji-czy następuje samozapłon. |
| |
|3. Czego w naszym eksperymencie nie będziemy zmieniać? (zmienne kontrolne) |
|Stężenia kwasów nieorganicznych, stężenia etanolu. |
4.3. Odnośniki literaturowe.
| |
|„Chemia Nowej Ery” –J.Kulawik, T.Kulawik, M.Litwin |
|www.spryciarze.pl |
|www.sztuczkichemiczne.blgospot.com |
| |
4.4. Uczniowska dokumentacja doświadczenia (wyniki pomiarów, tabelki, rysunki, obliczenia… ).
5. Wnioski z doświadczenia.
Czy wyniki doświadczenia są zgodne z hipotezą? TAK ο NIE ο
Wypowiedź uzasadnij.
| |
6. Podsumowanie.
Nauczyłam / Nauczyłem się, że:
| |
| |
7. Praca domowa.
|Czy w innej reakcji chemicznej również może dojść do samozapłonu? |