Dodaj publikację
Autor
Magdalena Grzesiakowska
Data publikacji
2018-05-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
41

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt zajęć prowadzonych metodą ośrodków pracy opracowany został z myślą o uczniach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (I etap edukacyjny). Temat zajęć: "Szczypiorek".
 Pobierz (docx, 15,6 KB)

Podgląd treści

Konspekt metodą ośrodków pracy – I etap nauczania

Skład zespołu: uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Forma organizacyjna: jednostka trzygodzinna – nauczanie całościowe.

Metody: oglądowe, słowne, praktyczne, naśladownictwo

Pomoce: pudełka, szczypiorek w doniczce, pieniądze, plastikowe nożyki, deseczki

Temat: Szczypiorek.

Cele:

Poznawcze:

- poznanie rośliny – szczypiorku,

- podanie podstawowych informacji o zastosowaniu szczypiorku w kuchni,

- wstępne poznanie funkcji pieniędzy.

Kształcące:

- kształtowanie spostrzegawczości i uwagi,

- przygotowanie aparatu mowy do poprawnej artykulacji,

- usprawnianie manualne.

Wychowawcze:

- wdrażanie do ładu i porządku,

- przygotowanie do współżycia w społeczeństwie.

Przebieg zajęć:

Zajęcia wstępne:

Powitanie.

Sprawdzenie obecności: reagowanie powstaniem z miejsca i podejściem do tablicy obecności na dźwięk imienia i nazwiska wypowiedzianego przez nauczyciela. Wkładanie do kieszonki obok swojej fotografii znaczka obecności (jednakowy dla wszystkich dzieci). Wymienianie imion i nazwisk nieobecnych z równoczesnym wskazaniem ich miejsc w klasie i fotografii na tablicy obecności.

Zabawy manipulacyjne: wkładanie mniejszych pudełek otwartych w większe.

Ustalenie nazwy dnia, wymawianie razem z nauczycielem z równoczesnym wyklaskiwaniem sylab. Próby samodzielnego wypowiadania zdania Dziś jest ……….

Obserwacja nieba przy otwartym oknie, ustalenie, czy świeci słońce, czy jest pochmurno, czy pada deszcz.

Obserwacja pąków na drzewie rosnącym przed oknem.

Opowiadanie nauczyciela na temat: Co widziałem w drodze do szkoły? wprowadzające do zabawy.

Zabawa naśladowcza – ortofoniczna; poruszanie się po klasie i wymawianie ciągów samogłoskowych aeiaeiaei…

Ustalenie tematu zajęć ; zabawa ciepło – zimno. Odszukanie nowego przedmiotu (doniczki ze szczypiorkiem), który zjawił się w klasie wskaże uczniom temat zajęć.

Praca poznawcza:

Obserwacja szczypiorku wyhodowanego w doniczce oraz pęczka szczypiorku.

Wymowa wyrazu szczypiorek z wyklaskiwaniem sylab.

Poznawanie za pomocą wzroku, węchu, smaku, dotyku.

Wypowiedzi na podstawie obserwacji.

Słuchanie fragmentu wiersza „Na straganie”, w którym występuje szczypiorek; próba powtarzania z nauczycielem.

Wprowadzenie pojęcia pęczek.

Wdrażanie do rozumienia funkcji pieniędzy; przypomnienie faktu kupowania przez nauczyciela pęczka szczypiorku i płacenia; ćwiczenia w odróżnianiu pieniędzy (odróżnianie jednego nominału w zbiorze 2-3 innych).

Przejście do łazienki, mycie rąk.

Mycie szczypiorku, krojenie nożem na deseczce. Posypywanie szczypiorkiem kanapek na drugie śniadanie.

Jedzenie.

Mycie deseczek, wycieranie.

Zabawa ruchowa przy muzyce z płyty.

Ekspresja:

Próba ulepienia szczypiorku z zielonej plasteliny.

Uporządkowanie warsztatu pracy ucznia, wycieranie stolików mokrą i suchą ściereczką.

Ocena zachowania dzieci i ich aktywności w ciągu dnia, wręczenie symbolicznej nagrody „uśmiechu”, umiejscowienie go na tablicy obecności.

Pożegnanie.