Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji biologii
Klasa: 3a gimnazjum
Prowadzący: xxx xxx xxx
Data realizacji: 25.10.2017 r.
Temat lekcji: Współpraca międzygatunkowa
Wymagania postawy programowej
Uczeń:
IV.7) wykazuje, na wybranym przykładzie, że symbioza (mutualizm) jest wzajemnie korzystna dla obu partnerów.
IV.8) wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu: wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami.
Cele lekcji:
wyjaśnienie, co to jest mutualizm i protokooperacja,
wskazanie na wybranych przykładach, że korzystne relacje między gatunkami zwiększają szanse ich przeżycia,
wykazanie różnic między mutualizmem a protokooperacją.
Metody i formy pracy:
technika aktywizująca "runda niewymuszonych pytań",
pogadanka,
mapa pojęć,
dyskusja kierowana,
praca w grupach,
praca z całą klasą.
Środki dydaktyczne nauczyciela:
odpowiedzi na pytania do doświadczeń i obserwacji, odpowiedzi do zadań sprawdzających, rozkład treści nauczania, plan wynikowy, PSO
Środki dydaktyczne ucznia:
podręcznik: lekcja (s. 38-41); Podsumowanie działu VII (s. 52); Doświadczenia i obserwacje: 3.* (s. 54); Zadania sprawdzające: 8., 9., 11., 20. (s. 56, 57 i 59)
zeszyt ćwiczeń: zadania do lekcji 5
inne: okazy naturalne porostu i korzenia rośliny bobowatej (motylkowatej) z widocznymi brodawkami korzeniowymi; zdjęcia lub rysunki z przykładami mutualizmu i protokooperacji
Przebieg lekcji:
Część pierwsza - wprowadzenie (ok. 5 min.)
Lekcję rozpoczynamy przypomnieniem relacji między gatunkami organizmów poznanych przez uczniów. Chętni uczniowie krótko wyjaśniają istotę stosunków niekorzystnych. Następnie nauczyciel prosi uczniów o podanie relacji korzystnych. Zwraca uwagę na to, że w przyrodzie między gatunkami występuje także współpraca (kooperacja).
Część druga - realizacyjna I (ok. 20 min.)
Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Zadaniem uczniów jest przygotowanie krótkiej informacji na temat współpracy pary organizmów.
I grupa: krowa i bakterie oraz pierwotniaki mieszkające w jej żołądku,
II grupa: glon i grzyb tworzące porost,
III grupa: łubin i bakterie brodawkowe,
IV grupa: ukwiał i pustelnik,
V grupa: bawół i bąkojad,
VI grupa: rekin i ryba czyściciel.
Przykłady par organizmów zapisujemy na tablicy. Kolejne grupy prezentują przygotowane informacje.
Część trzecia - realizacyjna II (ok. 10 min.)
Uczniowie wracają do analizy par organizmów z drugiej części lekcji. Ich zadaniem jest zapisanie korzyści, które przynosi obu gatunkom współpraca, oraz określenie stopnia nasilenia współpracy. Uczniowie wykonują schemat, który jest notatką z lekcji.
krowa
pokarm, środowisko życia
WSPÓŁPRACA OBOWIĄZKOWA
ułatwienie trawienia celulozy
bakterie i pierwotniaki z żołądka krowy
glon
węglowodany
WSPÓŁPRACA OBOWIĄZKOWA
woda, ochrona przed wysychaniem
grzyb
łubin
warunki bytowania, glukoza
WSPÓŁPRACA OBOWIĄZKOWA
związki azotowe
bakterie brodawkowe
rekin
pokarm, ochrona
WSPÓŁPRACA NIEOBOWIĄZKOWA
zabiegi higieniczne
ryba czyściciel
bawół
pokarm
WSPÓŁPRACA NIEOBOWIĄZKOWA
zabiegi higieniczne,
informacja o niebezpieczeństwie
bąkojad
ukwiał
ochrona, maskowanie
WSPÓŁPRACA OBOWIĄZKOWA
transport, pokarm ...