Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZESPOŁOWYCH ZAJĘĆ
REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
Wiosna wokół nas – Poranny Krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku.
Data: …………
Czas trwania: 1h, 60 minut
Miejsce i godzina zajęć: sala 107, godz. 1000
Prowadzący zajęcia: Magdalena Linowska
Zespół nr 2
Cele ogólne
przybliżenie pory roku „wiosny” poprzez wielozmysłowe oddziaływanie
kształtowanie umiejętności komunikowania się
rozwijanie umiejętności poznawczych
kształtowanie relacji pomiędzy nauczycielem i wychowankami opartych na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa
Cele operacyjne:
Wychowankowie:
witają się
masują dłonie
słuchają opowiadania o wiośnie
wystukują rytm na bębenku wspólnie z nauczycielem
dotykają ziemię, manipulują w niej dłońmi
zwracają uwagę na rówieśników
dotykają roślin
wąchają zapach cytrynowy
czekają na swoją kolej
doświadczą ciepłego i miłego kontaktu z nauczycielem
w akceptowany sposób prezentują emocje
Metody pracy:
słowna,
pokazu, obserwacji i naśladownictwa
metoda F.Affolter
aktywności własnej
stymulacji polisensorycznej „Poranny Krąg”
wzmocnień pozytywnych
Środki dydaktyczne:
zdjęcie latarenki jako symbol zapowiadający aktywność
lampka zapachowa
latarenka
olejki zapachowe – cytrynowy
krem kosmetyczny o zapachu cytrynowym
piosenki o wiośnie
ziemia
miska
bębenki
chustka koloru zielonego
kwiatki w doniczce
zielone gałązki drzew i trawa
sok z cytryny z cukrem
zielone zasłonki
odgłosy ptaków z youtube.com (Internet z zestawu komputerowego)
Forma pracy: indywidualna, zespołowa
Przebieg zajęć:
Część wstępna
Zdjęcie „latarenki” jako sygnał zapowiadający „Poranny krąg”
Poranny krąg: kolor zielony (kolor wiosny) Zapalam świeczkę w latarence na wysokości wzroku wychowanków. Zapach cytryny ze świeczki unosi się w powietrzu.
Przywitanie: delikatny masaż dłoni każdego z wychowanków, towarzyszy mu piosenka: „Witaj Sylwia, witaj Sylwia, jak się masz? Jak się masz? Wszyscy cię witamy, wszyscy cię witamy. Bądź wśród nas, bądź wśród nas”
Zapach cytrynowy działa antyseptycznie, pobudza apetyt, ożywia
Część właściwa
Krótka charakterystyka pory roku – wiosny. Pokazywanie i dotykanie przez wychowanków wiosennych kwiatów, kwitnących gałązek drzew oraz trawy. Podlewanie bratków w doniczce.
Spotkanie z żywiołami: Symbolem jesieni jest ziemia: dotykanie, rozcieranie ziemi na dłoniach wychowanków. Podanie ziemi wychowankom do powąchania.
Pokazuję wychowankom bębenek – jest to stymulacja wzrokowa i słuchowa
Stymulacja słuchowa: demonstrowanie instrumentu muzycznego: na bębenku gra nauczyciel, potem podaje instrumenty wychowankom. Dzieci grają samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. Prezentacja piosenek o tematyce wiosennej z youtube.com i wspólne muzykowanie na bębenkach.
Zakładanie na głowy wychowanków zielonych chust – dziecko samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela ściąga chustę.
Podaję wychowankom na łyżce sok cytryny z cukrem – stymulacja smakowa
Zakończenie
Gaszenie świeczki z latarenki. Nauczyciel podnosi latarenkę na wysokość wzroku wychowanków. Zdmuchuje płomień świeczki w zasięgu ich wzroku. Demonstruje zgaszoną świeczkę w latarence jako symbol zakończenia zajęć.
Bibliografia:
Kielin J., „Rozwój daje ...