Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z FIZYKI
Temat lekcji: Wyznaczanie mocy oraz oporu elektrycznego żarówki
Klasa: 8 szkoły podstawowej
Nauczyciel: mgr Violetta Obłonczek
Cele poznawcze:
Zapoznanie uczniów ze sposobem wyznaczenia mocy i oporu elektrycznego żarówki poprzez czynne wykonanie doświadczenia obowiązkowego.
Cele kształcące:
Kształcenie umiejętności planowania doświadczenia typu wyznaczanie,
Kształcenie umiejętności doboru niezbędnych przyrządów do doświadczenia,
Kształcenie umiejętności wykonania odpowiednich pomiarów,
Kształcenie umiejętności obliczeń rachunkowych,
Kształcenie umiejętności wnioskowania.
Cele wychowawcze:
Wychowanie do współpracy w grupie,
Wychowanie do dzielenia się wiedzą.
Środki dydaktyczne:
Komputer, rzutnik, prezentacja multimedialna (zawierająca treści podane w karcie pracy)
Elementy obwodów elektrycznych: żarówki, baterie, przewody, wyłączniki, woltomierze, miliamperomierze
Metody nauczania:
Czynnościowa – wykonanie doświadczenia przez uczniów,
Pokaz – przypomnienie zasady działania przyrządów,
Pogadanka,
Praca w grupach.
Formy pracy uczniów:
Wykonanie doświadczenia:
Planowanie doświadczenia,
Budowanie obwodów elektrycznych,
Mierzenie napięcia elektrycznego i natężenia prądu,
Obliczenia rachunkowe,
Wnioskowanie.
Udział w dyskusji
Słuchanie
Wypełnianie kart prac
Przebieg lekcji:
Czynności organizacyjne: powitanie, sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji – przypomnienie podstawowych wiadomości na temat oporu elektrycznego, mocy urządzeń, mierników napięcia elektrycznego i natężenia prądu.
Podanie tematu lekcji i celu głównego.
Wprowadzenie do tematu - nawiązanie do wzoru na obliczanie oporu elektrycznego i mocy urządzenia oraz jednostek tych wielkości: om, wat.
Planowanie doświadczenia: uczniowie na podstawie wzorów na moc i opór wnioskują, jakie należy zmierzyć wielkości elektryczne niezbędne do obliczenia R i P.
Na podstawie wymyślonych wielkości niezbędnych do zmierzenia (napięcie elektryczne, natężenie prądu), uczniowie decydują, jakich przyrządów będą używać oraz jakie inne elementy muszą znaleźć się w obwodzie elektrycznym.
Podział klasy na kilka grupy (o ile nauczyciel dysponuje odpowiednią ilością mierników i elementów do budowy obwodów elektrycznych). Może to być 4 – 5 grup kilkuosobowych.
Rozdanie uczniom niezbędnych elementów do budowy obwodów elektrycznych oraz woltomierzy i miliamperomierzy.
Rozdanie uczniom kart pracy.
Wykonywanie przez uczniów doświadczenia: budowa obwodów, sprawdzenie przez nauczyciela poprawności podłączenia mierników, wykonanie pomiarów, uzupełnianie tabeli w karcie pracy, wykonywanie obliczeń mocy i oporu elektrycznego żarówki, zapisanie wniosków na karcie.
Przedstawienie wyników pomiarów i obliczeń przez przedstawicieli poszczególnych grup, dyskusja nad otrzymanymi wartościami i przyczynami niepewności pomiarowych.
Podsumowanie lekcji:
Pytania do uczniów:
W jaki sposób wyznaczamy moc urządzenia?
W jaki sposób wyznaczamy opór elektryczny?
Jakie mierniki są niezbędne do doświadczenia?
Zadanie domowe:
Zadania rachunkowe ze zbioru na obliczanie oporu elektrycznego i mocy urządzeń.
KARTA PRACY
Doświadczenie nr …….. (kolejny z cyklu doświadczeń obowiązkowych)
Cel doświadczenia: Wyznaczenie mocy i oporu elektrycznego żarówki
Przyrządy: żarówka, bateria, przewody, wyłącznik, woltomierz, miliamperomierz
Przebieg doświadczenia:
Budujemy obwód elektryczny według schematu, stosując się do zasady:
Nie ...