Dodaj publikację
Autor
Violetta Obłonczek
Data publikacji
2018-11-11
Średnia ocena
0,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja oparta jest w głównej mierze na doświadczeniu wykonanym samodzielnie przez uczniów o ile nauczyciel dysponuje odpowiednimi przyrządami do wyznaczenia mocy i oporu elektrycznego żarówki. Praca uczniów przebiega w grupach.
 Pobierz (docx, 26,9 KB)

Podgląd treści

KONSPEKT LEKCJI Z FIZYKI

Temat lekcji: Wyznaczanie mocy oraz oporu elektrycznego żarówki

Klasa: 8 szkoły podstawowej

Nauczyciel: mgr Violetta Obłonczek

Cele poznawcze:

Zapoznanie uczniów ze sposobem wyznaczenia mocy i oporu elektrycznego żarówki poprzez czynne wykonanie doświadczenia obowiązkowego.

Cele kształcące:

Kształcenie umiejętności planowania doświadczenia typu wyznaczanie,

Kształcenie umiejętności doboru niezbędnych przyrządów do doświadczenia,

Kształcenie umiejętności wykonania odpowiednich pomiarów,

Kształcenie umiejętności obliczeń rachunkowych,

Kształcenie umiejętności wnioskowania.

Cele wychowawcze:

Wychowanie do współpracy w grupie,

Wychowanie do dzielenia się wiedzą.

Środki dydaktyczne:

Komputer, rzutnik, prezentacja multimedialna (zawierająca treści podane w karcie pracy)

Elementy obwodów elektrycznych: żarówki, baterie, przewody, wyłączniki, woltomierze, miliamperomierze

Metody nauczania:

Czynnościowa – wykonanie doświadczenia przez uczniów,

Pokaz – przypomnienie zasady działania przyrządów,

Pogadanka,

Praca w grupach.

Formy pracy uczniów:

Wykonanie doświadczenia:

Planowanie doświadczenia,

Budowanie obwodów elektrycznych,

Mierzenie napięcia elektrycznego i natężenia prądu,

Obliczenia rachunkowe,

Wnioskowanie.

Udział w dyskusji

Słuchanie

Wypełnianie kart prac

Przebieg lekcji:

Czynności organizacyjne: powitanie, sprawdzenie obecności.

Sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji – przypomnienie podstawowych wiadomości na temat oporu elektrycznego, mocy urządzeń, mierników napięcia elektrycznego i natężenia prądu.

Podanie tematu lekcji i celu głównego.

Wprowadzenie do tematu - nawiązanie do wzoru na obliczanie oporu elektrycznego i mocy urządzenia oraz jednostek tych wielkości: om, wat.

Planowanie doświadczenia: uczniowie na podstawie wzorów na moc i opór wnioskują, jakie należy zmierzyć wielkości elektryczne niezbędne do obliczenia R i P.

Na podstawie wymyślonych wielkości niezbędnych do zmierzenia (napięcie elektryczne, natężenie prądu), uczniowie decydują, jakich przyrządów będą używać oraz jakie inne elementy muszą znaleźć się w obwodzie elektrycznym.

Podział klasy na kilka grupy (o ile nauczyciel dysponuje odpowiednią ilością mierników i elementów do budowy obwodów elektrycznych). Może to być 4 – 5 grup kilkuosobowych.

Rozdanie uczniom niezbędnych elementów do budowy obwodów elektrycznych oraz woltomierzy i miliamperomierzy.

Rozdanie uczniom kart pracy.

Wykonywanie przez uczniów doświadczenia: budowa obwodów, sprawdzenie przez nauczyciela poprawności podłączenia mierników, wykonanie pomiarów, uzupełnianie tabeli w karcie pracy, wykonywanie obliczeń mocy i oporu elektrycznego żarówki, zapisanie wniosków na karcie.

Przedstawienie wyników pomiarów i obliczeń przez przedstawicieli poszczególnych grup, dyskusja nad otrzymanymi wartościami i przyczynami niepewności pomiarowych.

Podsumowanie lekcji:

Pytania do uczniów:

W jaki sposób wyznaczamy moc urządzenia?

W jaki sposób wyznaczamy opór elektryczny?

Jakie mierniki są niezbędne do doświadczenia?

Zadanie domowe:

Zadania rachunkowe ze zbioru na obliczanie oporu elektrycznego i mocy urządzeń.

KARTA PRACY

Doświadczenie nr …….. (kolejny z cyklu doświadczeń obowiązkowych)

Cel doświadczenia: Wyznaczenie mocy i oporu elektrycznego żarówki

Przyrządy: żarówka, bateria, przewody, wyłącznik, woltomierz, miliamperomierz

Przebieg doświadczenia:

Budujemy obwód elektryczny według schematu, stosując się do zasady:

Nie ...