Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji muzyki
Nauczyciel: ……..
Szkoła Podstawowa ………
Klasa: V
Temat lekcji: Muzyka jest wokół nas.
Data: ………..
Cel główny: Wzmocnienie zainteresowania muzyką w toku różnorodnych działań twórczych.
Cele szczegółowe:
- wzbudzanie ciekawości poznawczej;
- rozwój ekspresji twórczej i wyobraźni;
- umiejętność zróżnicowania źródeł dźwięków;
- wiara we własne możliwości twórcze;
- umiejętność współpracy w grupie.
Cele w języków ucznia:
Po tej lekcji będziecie potrafili wymienić źródła dźwięku w przyrodzie i w świecie wytworów człowieka oraz wskazać różnicę między nimi.
Będziecie również potrafili wymienić różne źródła hałasu i zrozumieć wpływ hałasu na zdrowie człowieka i na przyrodę.
Na Co Bezu: Po tej lekcji uczniowie będą potrafili wymienić źródła dźwięku, a także będą dbać o ciszę w swoim otoczeniu i troszczyć się o czystość środowiska.
Forma: śpiew, tworzenie odgłosów, gra na instrumentach.
Środki dydaktyczne: instrumenty Orffa, płyta z nagraniem „Fluorescencji” Pendereckiego, tekst i nagranie piosenki „Wokół wszystko gra”, patyczki z imionami, tekst wiersza ks. Twardowskiego „Klasówka z religii”, metodniki, tabela decybeli..
Przebieg lekcji:
Powitanie.
Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności.
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i celami w języku ucznia.
Zapoznanie z wierszem ks. Twardowskiego pt. „Klasówka z religii”.
Pytania kluczowe:
A. Dlaczego w lesie można usłyszeć inne dźwięki, niż w mieście i w naszym domu?
-B. Jak myślicie, co by było, gdyby drzewa umiały mówić?
Zabawa słuchowa.
Słuchanie „Fluorescencji” K. Pendereckiego. (2’50’’)
Zabawa instrumentalna.
Wysłuchanie piosenki „Wokół wszystko gra”. Śpiewanie z zastosowaniem instrumentów perkusyjnych. (Ocena koleżeńska)
Podsumowanie: Czy potraficie wymienić źródła dźwięku w przyrodzie? Jakie są źródła hałasu na ulicy i w domu? Czy hałas ma szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka i zwierząt?
Wnioski. Tabela decybeli.
Zadanie domowe dla chętnych.
Podziękowanie i zakończenie lekcji.
„Wokół wszystko gra”
Czy chcesz posłuchać, jak wokół wszystko gra,
Jak szumią drzewa, wesoło śpiewa ptak.
Krople deszczu dźwięczą tak,
Już dobrze wiemy, o czym opowiada świat.
„Lekcja religii”
Dziękuję Ci, że otrzymałem słuch, bo już słyszę:brzęk, łoskot, łomot, jęk, grzmot, stukot, tupot,tętent, trzask, huk, bek, rumor, głos, wrzask, ryk,świst, krzyk, klekot, bełkot, turkot, zgrzyt, gwizd,szmer, szept, krótki i długi płacz, jak cyka świerszcz,jak dzwoni makówka, jak biegnie szereg bosych nóg i jak biegną dwie bose nogi.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tablica decybeli:
Co? Ile decybeli? Jak odczuwamy?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Koncert rockowy 130 granica bólu
Silnik samolotu 100-120 szkodliwy dla zdrowia hałas
Motocykl 80-90 uciążliwy hałas
Telefon 60-70 uciążliwy hałas
Mowa 50 stan normalny
Szept 30-40 spokój
Oddech 10-20 spokój
KONSPEKT (metodniki, ksero z tekstami, pyta z nagraniami wcześniej uruchomić, instrumenty z sali 1, zapisać temat ...