Dodaj publikację
Autor
Beata Dżoń
Data publikacji
2019-02-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rola środków dydaktycznych w nauczaniu.
 Pobierz (docx, 22,9 KB)

Podgląd treści

Rola środków dydaktycznych w nauczaniu.

Wiek XX i XXI to czas intensywnego rozwoju nauki i techniki. Rozwój ten zauważalny jest szczególnie w szkolnictwie. Bardzo ważne jest, aby nauczyciele byli świadomi konieczności podnoszenia poziomu edukacji zgodnie z rozwojem dyscypliny. Ich działania innowacyjne powinny się skupiać – na co zwraca uwagę Franciszek Bereźnicki – na wielu ważnych obszarach, spośród których na szczególne podkreślenie zasługują: projektowanie zajęć, podczas których efektywnie wykorzystują środki audiowizualne, komputery w nauczaniu, stosują metody aktywizujące, rozwijają twórcze myślenie, umiejętności pracy z uczniami zdolnymi oraz doskonalą lekcje przez innowacyjne planowanie metodyczne . Idąc tym tropem, środki techniczne takie jak np. radio, telewizja, Internet, odtwarzacze DVD itp., powinny, a nawet muszą, znaleźć zastosowanie także w procesie dydaktycznym, gdyż głównym celem edukacji jest stworzenie optymalnych warunków wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości dziecka; wykształcenie go na człowieka twórczego, umiejącego samodzielnie funkcjonować we współczesnym świecie. Należy zapewnić dziecku takie warunki, aby zachęcić je do aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym i ułatwić wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny.

Realizacja celów i założeń edukacji na każdym jej etapie, wymaga starannego doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych oraz właściwego ich wykorzystania w procesie nauczania-uczenia się. Przy czym dominować powinny metody, formy pracy oraz środki dydaktyczne aktywizujące uczniów, rozwijające myślenie twórcze, umożliwiające samodzielne odkrywanie świata i zależności w mim występujących.

Termin "środki dydaktyczne" jest nadrzędny wobec określeń : pomoce naukowe, pomoce szkolne, pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, środki nauczania, techniczne środki dydaktyczne i pomoce audiowizualne. 

Istnieje wiele definicji środków dydaktycznych. Czesław Kupisiewicz definiuje środki dydaktyczne jako przedmioty materialne, które, dostarczając uczniom określonych bodźców oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk itd., ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości, dzięki czemu usprawniają proces nauczania – uczenia się, a przez to wpływają korzystnie na jego efekty końcowe.

      Środki dydaktyczne to niezbędny element prawidłowo zorganizowanego i realizowanego nauczania, bo wzbogacają stosowane metody nauczania i przyczyniają się do wzrostu ich efektywności, pod warunkiem jednak, że są prawidłowo dobrane i odpowiednio wkomponowane wśród metod i form organizacyjnych nauczania. Ułatwiają wtedy prawidłową realizację zasady poglądowości i przystępności.

Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym wg F. Bereźnickiego - są to przedmioty, które dostarczają uczniom określonych bodźców sensorycznych oddziaływujących na ich wzrok, słuch, dotyk itp. (ławki, książki, mapy, TV) ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości. Najogólniej ujmując, można przyjąć, że środkami dydaktycznymi nazywamy zarówno przedmioty dostarczające bodźców zmysłowych, jak i urządzenia techniczne. Środki dydaktyczne służą wzbogaceniu czynności nauczyciela ale i ucznia. Środki dydaktyczne pełnią ważną rolę w rozwoju wyobrażani, myślenia, spostrzegania, wpływają na lepsze ...