Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zajęcia z wychowanką z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC)
Czas trwania zajęć: 60 minut
Temat zajęć: Polska – poznajemy symbole narodowe
Cele ogólne:
- poznawanie symboli narodowych (flaga, godło, hymn narodowy)-wdrażanie do samodzielnego podejmowania zadań, aktywnego uczestnictwa w zajęciach- rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania przy użyciu pytań zamkniętych -czekanie na odpowiedź ( tak ,,U” nie ,,E”)-wydłużanie koncentracji uwagi w trakcie zajęć- wykorzystanie programu GADAczek PRO do odśpiewania hymnu- utrwalanie znanych symboli PCS i gestów Makatona
Cele operacyjne:
uczennica
- wskazuje lewą ręką symbole narodowe (flaga, godło, hymn)- wybiera z dwóch elementów symbole PCS- skupia uwagę na ćwiczeniach i prezentacji multimedialnej- potrafi manipulować klockami, przedmiotami, różnego rodzaju materiałami - słucha krótkiego tekstu czytanego i prezentowanych materiałów przez n-la- rozpoznaje kolory (barwy narodowe): biały, czerwony- uczy się współdziałania i wzajemnej pomocy- odczuwa radość z dobrze wykonanych zadań oraz wspólnej zabawy z nauczycielemMetody pracy:
-czynne : zadań stawianych dziewczynce do wykonania, kierowanie własną działalnością dziecka-słowne: komunikowanie się za pomocą mimiki twarzy, gestów, słowami ,,U” znaczenie tak i ,,E” znaczenie nie, symboli PCS , gestów MAKATONA , tablet -program GADAczek PRO-percepcyjne: pokaz, gest, obserwacja, malowanie 10 palcami
Forma zajęć: indywidualne zajęcia w domu dziewczynki
Środki dydaktyczne: symbole PCS (dzień dobry, do widzenia patrzeć, pogoda, kolor biały i czerwony, malować, flaga, godło polski, słuchać, śpiewać, hymn narodowy, do widzenia), płyta CD z hymnem narodowym, flaga z materiału i z papieru, godło polski etykietowanie ilustracji tematycznych przy użyciu symboli, farba biała i czerwona, klocki białe i czerwone (barwy narodowe), prezentacja multimedialna pt. ,,Jestem Polakiem”
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne
- Powitanie za pomocą gestu Dzień Dobry oraz piosenką ,,Witaj…….” i nawiązanie kontaktu zadaniowego i emocjonalnego, uścisk rąk- ustalenie planu dnia (pogoda, dzień tygodnia, pora roku, miesiąc, itd.) symbole PCS – przyczepiamy (symbole) na tablicy korkowej - wprowadzenie do tematu – rozmowa kierowana, wspomagana ubraniem w tym dniu dziewczynki i nauczyciela w barwach narodowych ( oczywiście na miarę możliwości)
Zajęcia właściwe:
- zaprezentowanie i omówienie symboli państwowych w oparciu o obrazki, ilustracje ,flaga, godło, hymn – etykietowanie przy użyciu symboli PCS
- ćwiczenia zamierzające do rozwijania aktywności własnej dziewczynki z wykorzystaniem klocków, balonów o barwach narodowych
dostarczenie wrażeń dotykowych i wzrokowych –dotykanie, ściskanie,
ugniatanie, oraz manipulowanie
segregacja przedmiotów balony – klocki
usprawnianie manualne podczas segregacji przedmiotów według koloru z wykorzystaniem symboli PCS
wkładanie do pojemnika białego i czerwonego (przyklejone symbole PCS na pojemnikach) klocków o tych samych kolorach
- Godło Polski symbol PCS oraz ilustracja za laminowana z papieru i praca dydaktyczna z włóczki i pociętych ...