Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Tabliczka mnożenia na wesoło”
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Zawadce
Autor: Halina Dudzik
Przedmiot: matematyka
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy IV. Czas realizacji innowacji obejmuje 3 miesiące roku szkolnego 2018/2019 z możliwością kontynuowania jej w roku następnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych z matematyki jako element zajęć lekcyjnych raz w tygodniu oraz w ramach zajęć dydaktyczno – wyrównawczych.
Niniejsza innowacja ma na celu doskonalenie mnożenia w zakresie 100 z wykorzystaniem kart Grabowskiego. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do nauki tabliczki mnożenia.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja Tabliczka mnożenia na wesoło jest moją odpowiedzią na występujące u części dzieci klasy IV trudności w mnożeniu w zakresie 100, a także wyjście naprzeciw wymaganiom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Opis innowacji:
Wstęp
Nauczając tabliczki mnożenia w trakcie gier i zabaw stwarza się dzieciom okazję do przekształcania schematów pamięciowych. Dzieci różnią się pod względem liczby powtórzeń potrzebnych do opanowania tabliczki. Jednym wystarczy kilka powtórzeń i już zapamiętują mnożenie i jego wynik, anne muszą powtórzyć tabliczkę wiele razy. W trakcie gier i zabaw odbywają się tak intensywne ćwiczenia, że nawet dzieci o słabej pamięci są w stanie zrozumieć tabliczkę mnożenia.
II. Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do uczniów klasy IV, którzy z wykorzystaniem kart Grabowskiego „Tabliczka mnożenia” będą doskonalić swoje umiejętności mnożenia liczb w zakresie 100. Zapoznają się z kartami „Tabliczka mnożenia”, które składają się z dwóch talii kart, każda po 55 sztuk. Czarna talia zamiast tradycyjnych figur karcianych, ma zapis mnożenia dwóch liczb. Na kartach czerwonych przedstawione są liczby odpowiadające wynikom mnożenia z kart czarnych. Każda karta dodatkowo posiada również kafelki, pomagające zrozumieć istotę mnożenia – jeśli dziecko nie potrafi podać wyniku danego rachunku, może policzyć kafelki. Uczniowie poznają reguły prostych gier karcianych, które są tak pomyślane, że każdy uczeń może wygrać. Dzięki temu uczniowie mogą nabrać większej pewności siebie, a tabliczka mnożenia będzie im się kojarzyła ze wspólną zabawą. W czasie różnorodnych gier dzieci nie tylko ćwiczą tabliczką mnożenia, ale również doskonalą spostrzegawczość i orientację przestrzenną.
Cele innowacji
Cel główny: Rozwijanie i pogłębianie umiejętności matematycznych z wykorzystaniem kart Grabowskiego.
Cele szczegółowe:
- swobodne posługiwanie się tabliczką mnożenia;
- poprawa motywacji do ćwiczenia tabliczki mnożenia poprzez rywalizację;
- doskonalenie u uczniów spostrzegawczości oraz orientacji przestrzennej;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymywanych danych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów;
- przygotowanie uczniów do pracy w grupie poprzez propozycje gier i zabaw ...