Dodaj publikację
Autor
Izabela Tokarska
Data publikacji
2019-04-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
17

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz do wykorzystania na lekcji historii w klasie II LO z rozszerzeniem maturalnym. 2 godziny lekcyjne.
 Pobierz (pdf, 142,2 KB)

Podgląd treści

Scenariusz lekcji historii w klasie III LO rozszerzenie

Temat: Powstanie w getcie warszawskim.

1. Cele lekcji:

1.1. Wymagania ogólnie:

Uczeń:

sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie,


• dostrzega zmiany w życiu społecznym oraz ich ciągłość w rozwoju kulturalnym i

cywilizacyjnym,

• wyszukuje i porównuje informację z różnych źródeł, formułuje wnioski,

tworzy narrację historyczną.

1.2. Wymagania szczegółowe:
Uczeń:

zna pojęcia: getto, ŻOB, Żegota, ludobójstwo, Holocaust, Cyklon B, obozy koncentracyjne,
fabryki śmierci,

• potrafi wskazać przyczyny i skutki powstania w getcie warszawskim,
• potrafi wskazać następstwa „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”.

2. Środki dydaktyczne

• podręcznik: Zrozumieć przeszłość, cz. 4 Nowa Era,

• Rozmowy z katem – fragment Jürgen Stroop (Teatr Telewizji -> fragmenty)

film: Nie było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943 r. (19.57 min)

3. Metody i forma zajęć

Wykład, rozmowa nauczająca, film edukacyjny, drzewo decyzyjne

4. Czas zajęć:

2 godz. lekcyjne

5. Struktura i opis lekcji:

I.

Wprowadzenie:

Zajęcia rozpoczynamy od przypomnienia polityki rasowej III Rzeszy. Przypominamy pojęcie
podludzi i segregacji rasowej oraz pojęcie getto. Następnie omawiamy konferencję w Wannsee
(1942 r.) i „ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej”.

II.

Rozwinięcie:

Film edukacyjny – oglądamy. Po filmie uczniowie odpowiadają kiedy i w jakich okolicznościach
doszło do likwidacji getta warszawskiego. Na podstawie filmu wyjaśniamy pojęcie ŻOB,
wymieniamy przywódców ŻOB-u.

W jaki sposób Niemcy likwidowali getto? Dlaczego trwało to tak długo? Co oznacza pojęcie
„wybrać sposób umierania”?

Etapy walk w getcie warszawskim.

Część II – lekcja druga

Oglądamy fragmenty teatru TV: „Rozmowy z katem”

Dowodzący siłami niemieckimi Jürgen Stroop mówi o likwidacji getta i wypowiada się o Żydach.

Pytania:

III.
1. Jak reagowali Niemcy na powstanie w getcie?
2. Co symbolizowały flagi polska i żydowska zawieszane na kamienicy?
3. W jaki sposób Jürgen Stroop wypowiada się o Żydach? Dlaczego uważa, że nie są ludźmi?
4. 16 maj – wysadzenie Wielkiej Synagogi i zrównanie terenu getta z ziemią. Co podczas

powstania zaskoczyło Niemców?

IV.

Podsumowanie:

„Wybór sposobu umierania” – Czy walka w obliczu klęski ma sens? Przygotuj argumenty za i przeciw.