Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji historii w klasie III LO rozszerzenie
Temat: Powstanie w getcie warszawskim.
1. Cele lekcji:
1.1. Wymagania ogólnie:
Uczeń:
sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie,
•
• dostrzega zmiany w życiu społecznym oraz ich ciągłość w rozwoju kulturalnym i
cywilizacyjnym,
• wyszukuje i porównuje informację z różnych źródeł, formułuje wnioski,
•
tworzy narrację historyczną.
1.2. Wymagania szczegółowe:
Uczeń:
•
zna pojęcia: getto, ŻOB, Żegota, ludobójstwo, Holocaust, Cyklon B, obozy koncentracyjne,
fabryki śmierci,
• potrafi wskazać przyczyny i skutki powstania w getcie warszawskim,
• potrafi wskazać następstwa „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”.
2. Środki dydaktyczne
• podręcznik: Zrozumieć przeszłość, cz. 4 Nowa Era,
•
• Rozmowy z katem – fragment Jürgen Stroop (Teatr Telewizji -> fragmenty)
film: Nie było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943 r. (19.57 min)
3. Metody i forma zajęć
Wykład, rozmowa nauczająca, film edukacyjny, drzewo decyzyjne
4. Czas zajęć:
2 godz. lekcyjne
5. Struktura i opis lekcji:
I.
Wprowadzenie:
Zajęcia rozpoczynamy od przypomnienia polityki rasowej III Rzeszy. Przypominamy pojęcie
podludzi i segregacji rasowej oraz pojęcie getto. Następnie omawiamy konferencję w Wannsee
(1942 r.) i „ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej”.
II.
Rozwinięcie:
Film edukacyjny – oglądamy. Po filmie uczniowie odpowiadają kiedy i w jakich okolicznościach
doszło do likwidacji getta warszawskiego. Na podstawie filmu wyjaśniamy pojęcie ŻOB,
wymieniamy przywódców ŻOB-u.
W jaki sposób Niemcy likwidowali getto? Dlaczego trwało to tak długo? Co oznacza pojęcie
„wybrać sposób umierania”?
Etapy walk w getcie warszawskim.
Część II – lekcja druga
Oglądamy fragmenty teatru TV: „Rozmowy z katem”
Dowodzący siłami niemieckimi Jürgen Stroop mówi o likwidacji getta i wypowiada się o Żydach.
Pytania:
III.
1. Jak reagowali Niemcy na powstanie w getcie?
2. Co symbolizowały flagi polska i żydowska zawieszane na kamienicy?
3. W jaki sposób Jürgen Stroop wypowiada się o Żydach? Dlaczego uważa, że nie są ludźmi?
4. 16 maj – wysadzenie Wielkiej Synagogi i zrównanie terenu getta z ziemią. Co podczas
powstania zaskoczyło Niemców?
IV.
Podsumowanie:
„Wybór sposobu umierania” – Czy walka w obliczu klęski ma sens? Przygotuj argumenty za i przeciw.