Dodaj publikację
Autor
Dariusz Łuszczyk
Data publikacji
2019-04-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Część 2 To zestaw części składowych narzędzia dydaktycznego oraz definicji pozwalających stworzyć podstawowy rysunek – przyrząd, na którym uczeń pod kierunkiem nauczyciela będzie reali-zował odpowiednie ćwiczenia.
 Pobierz (docx, 701,4 KB)

Podgląd treści

Część 2. Części składowe przyrządu

Opis części składowych rysunku, animacji, interaktywności

Obraz Ziemi w postaci półkuli wschodniej z rysunkiem:

Oś ziemi (linia czarna) – hipotetyczna prosta, wokół której nasza planeta wiruje w ciągu doby i niezmiennie odchylona od kierunku prostopadłego o kąt (w zaokrągleniu) 23,50 i zawsze pochylona w tym samym kierunku. W związku z tym, gdy Ziemia corocznie obiega dookoła Słońce oś jest nachylona raz do, a potem od Słońca.

Równik (linia czerwona) – najdłuższy równoleżnik.

Zwrotniki (linie czerwone, przerywane) – równoleżniki ziemskie (Raka–N i Koziorożca–S), nad którymi Słońce w swoim rocznym, pozornym ruchu po niebie zawraca.

Szerokość geograficzna zwrotników (strzałka zielona) – jest znana i wynosi (w zaokrągleniu) 23,50 N–Raka) i 23,50 S–Koziorożca.

Nieoświetlona (zawsze połowa) przez Słońce (noc) część Ziemi.

Promień słoneczny zenitalny (strzałka gruba, czerwona) – promień z najwyższego (w ciągu doby) położenia Słońca na niebie padający w punkcie Ziemi pod kątem 900 (prostym - ●).

Szerokość geograficzna zwrotników (strzałka zielona) – jest znana i wynosi (w zaokrągleniu) 23,50 N–Raka i 23,50 S–Koziorożca (dalej) oznaczamy – 1

Promień słoneczny (strzałka czerwona, cienka) – promień docierający od Słońca na niebie do wybranego punktu na Ziemi w południe. Kąt jego padania (dalej) oznaczamy – α (wym. alfa).

Kąt padania promieni słonecznych = maksymalna wysokość górowania Słońca nad horyzontem obserwatora wybranej szerokości geograficznej, w czterech dniach rozpoczynających pory roku.

Szerokość geograficzna (strzałka niebieska) wybranego punktu na Ziemi – kąt między półprostą poprowadzoną ze środka kuli ziemskiej i przechodzącą przez dany punkt na jej powierzchni a płaszczyzną równika. Kąt ten (dalej) oznaczamy – ϕ (wym. fi).

Styczna (czarno-niebieskie linie prostopadłe) – prosta do krzywej w punkcie wybranej szerokości geograficznej.

X

Oznakowanie kąta pomocniczego

Oznakowanie kąta prostego

Linia pomocnicza

Łuk wskazujący na rysunku zasadne kąty

Schematyczny rysunek powstających na rysunku kątów (wierzchołkowe, przyległe, odpowiadające, naprzemianległe–zewnętrzne i wewnętrzne)

21.0321.0322.0622.0623.0923.0922.1222.12

21.03

21.03

22.06

22.06

23.09

23.09

22.12

22.12

Etykiety dat pierwszych dni poszczególnych pór roku

Wymienione części służą do skonstruowania rysunku – przyrządu, który pokazuję (zrzut ekranowy) w części 3.

W dalszych częściach opracowania pokazuję rysunki, które są efektem kierowanych przez nauczyciela praktycznych działań ucznia na przyrządzie: konstrukcja kątów, odkrywanie zależności między nimi, zapisywanie zasadnych wyrażeń algebraicznych, tworzenie wzorów, obliczanie kąta padania promieni słonecznych w południe, na dowolnej szerokości geograficznej Ziemi, w pierwszych dniach pór roku.

Opracowanie: Dariusz Łuszczyk