Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Część 4. Ćwiczenia – pierwszy dzień wiosny i jesieni
Ćwiczenie 1
21.03 – wiosna, na szerokości geograficznej (ф) np. 500 N – jesień na półkuli S
Rozwiązywanie przez ucznia tego problemu na pewno doprowadzi go do prawidłowych konstrukcji i słusznych stwierdzeń (konstrukcja i wzór poniżej)
Jestem pewien, że – po prawidłowej konstrukcji kątów – uczeń zauważy, zapisze właściwe wyrażenie algebraiczne, odkryje wzór, obliczy kąt:
X = ф, (jako kąty odpowiadające)
α = 900 – X,
Wzór: α = 900 – ф
α = 900 – 500 = 400
Ćwiczenie 2
23.09 – jesień, na szerokości geograficznej (ф) np. 400 S – wiosna na półkuli N
Działania ucznia pod kierunkiem nauczyciela przebiegają podobnie, a ich efektem jest prawidłowa konstrukcja kątów i poprawny wzór dla tej pory roku.
Prawidłowa konstrukcja kątów pozwala uczniowi zauważyć i zapisać właściwe wyrażenie algebraiczne, odkryć wzór, obliczyć kąt:
X = ф, (jako kąty odpowiadające)
α = 900 – X,
Wzór: α = 900 – ф
α = 900 – 400 = 500
Opracowanie: Dariusz Łuszczyk