Dodaj publikację
Autor
Dariusz Łuszczyk
Data publikacji
2019-04-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Część 4. To dwa ćwiczenia, podczas których uczeń – drogą animacji, interaktywności, konstrukcji – tworzy kąty, odkrywa między nimi zależności, tworzy wyrażenia algebraiczne, oblicza kąt padania promieni słonecznych w południe, w wybranych punktach Ziemi, w pierwszym dniu wiosny i jesieni półkuli północnej i południowej.
 Pobierz (docx, 545,1 KB)

Podgląd treści

Część 4. Ćwiczenia – pierwszy dzień wiosny i jesieni

Ćwiczenie 1

21.03 – wiosna, na szerokości geograficznej (ф) np. 500 N – jesień na półkuli S

Rozwiązywanie przez ucznia tego problemu na pewno doprowadzi go do prawidłowych konstrukcji i słusznych stwierdzeń (konstrukcja i wzór poniżej)

Jestem pewien, że – po prawidłowej konstrukcji kątów – uczeń zauważy, zapisze właściwe wyrażenie algebraiczne, odkryje wzór, obliczy kąt:

X = ф, (jako kąty odpowiadające)

α = 900 – X,

Wzór: α = 900 – ф

α = 900 – 500 = 400

Ćwiczenie 2

23.09 – jesień, na szerokości geograficznej (ф) np. 400 S – wiosna na półkuli N

Działania ucznia pod kierunkiem nauczyciela przebiegają podobnie, a ich efektem jest prawidłowa konstrukcja kątów i poprawny wzór dla tej pory roku.

Prawidłowa konstrukcja kątów pozwala uczniowi zauważyć i zapisać właściwe wyrażenie algebraiczne, odkryć wzór, obliczyć kąt:

X = ф, (jako kąty odpowiadające)

α = 900 – X,

Wzór: α = 900 – ф

α = 900 – 400 = 500

Opracowanie: Dariusz Łuszczyk