Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Część 7. Podsumowanie
Dobrym podsumowaniem wykonanych ćwiczeń jest zestawienie odkrytych wzorów w poniższej tabeli (może to być także zadanie domowe)
Wzory na obliczanie wysokości górowania w południe Słońca na różnych szerokościach geograficznych
pierwszego dnia każdej z astronomicznych pór roku
Data obserwacji
Poza strefą międzyzwrotnikową (od 23°30' do 90° N i S)
W strefie międzyzwrotnikowej (od 23°30'S do 23°30'N)
Na półkuli północnej
Na półkuli południowej
Na półkuli północnej
Na półkuli południowej
21 marca
Pierwszy dzień wiosny
α = 90° – ϕ
Pierwszy dzień jesieni
α = 90° – ϕ
Pierwszy dzień wiosny
α = 90° – ϕ
Pierwszy dzień jesieni
α = 90° – ϕ
22 czerwca
Pierwszy dzień lata
α = 90° – ϕ + 23°30'
Pierwszy dzień zimy
α = 90° – ϕ – 23°30'
Pierwszy dzień lata
α = 90° – 23°30' + ϕ
Pierwszy dzień zimy
α = 90° – ϕ – 23°30'
23 września
Pierwszy dzień jesieni
α = 90° – ϕ
Pierwszy dzień wiosny
α = 90° – ϕ
Pierwszy dzień jesieni
α = 90° – ϕ
Pierwszy dzień wiosny
α = 90° – ϕ
22 grudnia
Pierwszy dzień zimy
α = 90° – ϕ – 23°30'
Pierwszy dzień lata
α = 90° – ϕ + 23°30'
Pierwszy dzień zimy
α = 90° – ϕ – 23°30'
Pierwszy dzień lata
α = 90° – 23°30' + ϕ
α – kąt padania promieni słonecznych w południe – wysokość górowania Słońcaϕ – szerokość geograficzna miejsca obserwacji
Przedstawiony zestaw ćwiczeń, projekcji, animacji ułatwia realizację treści i celów zawartych w tytule zajęcia edukacyjnego i daje szansę wprowadzić, przypomnieć, utrwalić (pożądaną metodą problemowo – praktyczną) wiele dodatkowych pojęć przyrodniczo – geograficznych: oś ziemi, pory roku i ich równoległą przemienność, dzień i noc i ich długość, równik, zwrotniki, promień słoneczny i zenitalny, szerokość geograficzna i na pewno jeszcze kilka innych.
W praktyczny sposób korelujemy treści, co najmniej, przyrody, geografii, matematyki, informatyki, plastyki, a na tym w organizacji zajęć dydaktycznych nam zależy.
Opisane zajęcie edukacyjne wykorzystuje współczesne metody dydaktyczne (poszukujące, praktyczne), drogi uczenia się (odkrywanie, przeżywania, praktykowanie), zasady pedagogiki (naukowość, celowość, poglądowość).
Tak pomyślane zajęcie stwarza nauczycielowi i (przede wszystkim) uczniowi szansę poszukiwać, badać, zrozumieć, a przecież o to w dzisiejszej edukacji chodzi.
Dodam, że opisane zajęcia edukacyjne mogą być realizowane w pracowni komputerowej lub tablicy interaktywnej z użyciem ich programów, co jeszcze bardziej uatrakcyjni dydaktycznie zaproponowane ćwiczenia.
Twierdzę, że zaprezentowana pomoc dydaktyczna daje szansę nauczycielowi być organizatorem ciekawych zajęć, a uczniowi chętnie się uczyć.
Literatura
Arends R., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Atlas geograficzny, PPWK, Warszawa-Wrocław 1983.
Barbag J., (red), Metodyka nauczania geografii, WSiP, Warszawa 1974.
Czekańska M., Zarys metodyki geografii, PZWS, Warszawa 1964 ...