Dodaj publikację
Autor
Diana Krygiel
Data publikacji
2019-04-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
94

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam scenariusz lekcji mającej na celu rozwój aktywności muzyczno - ruchowej uczniów z autyzmem, znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Podczas zajęć uczeń doskonali orientację w schemacie ciała oraz w przestrzeni, ma kontakt z utworami muzycznymi oraz instrumentami: kołatki, marakasy, janczary. Scenariusz opiera się na elementach Metody Aktywnego Słuchania Muzyki wg Batii Strauss.
 Pobierz (docx, 14,0 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI – kl.V

Zajęcia rozwijające kreatywność

TEMAT: Zabawy muzyczne

DATA REALIZACJI: 14.03.2019r.

CZAS PRACY: 45 minut

ILOŚC UCZESTNIKÓW: Trzy uczennice z autyzmem i sprzężonymi niepełnosprawnościami

FORMA PRACY: Indywidualna i grupowa

MIEJSCE PRACY: Klasa lekcyjna

NAUCZYCIEL: mgr Diana Krygiel

CELE:

1) OGÓLNY

- rozwijanie aktywności muzyczno- ruchowej uczniów

2) SZCZEGÓŁOWE

Uczeń:

- słucha utworów muzycznych : Tarantella- melodia włoska, Rondo-J.S.Bach, Rondo-J.F. Rameau, Pizzicato- L.Delibes, Poranek z I Suity „ Peer Gynt”-E.Grieg

- utrwala nazwy instrumentów: marakasy, kołatka, janczary.

- gra na instrumentach: marakasy, kołatka, janczary.

- tworzy akompaniament do utworu: Tarantella- melodia właska

- doskonali orientację w schemacie ciała

- doskonali orientację w przestrzeni

METODY PRACY:

- praktycznego działania

- słowna

- aktywizująca

- eksponująca

- elementy Metody Aktywnego Słuchania Muzyki wg Batii Strauss

- elementy Metody Carla Orffa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- dzwonek

- odtwarzacz CD

- płyta pt. Muzyka klasyczna dla dzieci. Na dobry dzień- utwór: „ Poranek” z I Suity „ Peer Gynt”-E.Grieg

- płyty Dziecięce zabawy z muzyką wg B.Strauss cz. I,II- utwory :Tarantella- melodia włoska, Rondo-J.S.Bach, Rondo-J.F. Rameau, Pizzicato- L.Delibes.

- instrumenty: marakasy, kołatka, janczary

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

ZAJĘCIA WSTĘPNE:

1. Powitanie z uczennicami przez podanie ręki, wprowadzenie miłego nastroju. Zadzwonienie dzwonkiem sygnalizujące rozpoczęcie zajęć muzycznych.

2. Zapoznanie uczennic z tematem zajęć.

3. Przedstawienie za pomocą konkretów kolejnych czynności, które będą następować po sobie.

ZAJĘCIA WŁAŚCIWE:

4. Utrwalenie znajomości instrumentów: marakasy, kołatka, janczary poprzez przedstawienie kolejno wyglądu instrumentów oraz wymienienie przez nauczyciela ich nazw.

5.Ćwiczenia muzyczno- rytmiczne –uczennica gra na wymienionym przez nauczyciela instrumencie

6. Akompaniament muzyczny do utworu : Tarantella- melodia włoska.

7. Ćwiczenia rytmiczne z użyciem instrumentów(marakasy, kołatka, janczary) do utworu Pizzicato z baletu Sylwia czyli nimfa Leo Delibes’a

8. Ćwiczenia rytmiczno- ruchowe przy utworze Rondo-J.F. Rameau( eksponowanie rąk, uderzanie dłońmi o nogi, klaskanie w dłonie, ćwiczenia te wykonywane w rytm muzyki, ilustrowanie ruchem tekstu melodyjnie śpiewanego przez nauczyciela: „ręce i nogi, ręce i nogi, klaszcz ręka w rękę potem znowu uderz w nogi”

9. Słuchanie utworu Rondo-J.S.Bach, ( nauczyciel podczas trwania utworu śpiewa: „ utwór ten, pewnie znasz, la,la,la,la,la,la,la,la…, utwór ten pewnie znasz, przecież to jest Jan Sebastian Bach”

ZAJECIA KOŃCOWE:

9. Pochwała za pracę

10. Wspólne wysłuchanie muzyki relaksacyjnej: Edvard Grieg- Poranek z I Suity,,Peer Gynt”

11. Zadzwonienie przez nauczyciela dzwonkiem na znak zakończenia zajęć muzycznych.

Opracowanie: mgr Diana Krygiel.