Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI – kl.V
Zajęcia rozwijające kreatywność
TEMAT: Zabawy muzyczne
DATA REALIZACJI: 14.03.2019r.
CZAS PRACY: 45 minut
ILOŚC UCZESTNIKÓW: Trzy uczennice z autyzmem i sprzężonymi niepełnosprawnościami
FORMA PRACY: Indywidualna i grupowa
MIEJSCE PRACY: Klasa lekcyjna
NAUCZYCIEL: mgr Diana Krygiel
CELE:
1) OGÓLNY
- rozwijanie aktywności muzyczno- ruchowej uczniów
2) SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
- słucha utworów muzycznych : Tarantella- melodia włoska, Rondo-J.S.Bach, Rondo-J.F. Rameau, Pizzicato- L.Delibes, Poranek z I Suity „ Peer Gynt”-E.Grieg
- utrwala nazwy instrumentów: marakasy, kołatka, janczary.
- gra na instrumentach: marakasy, kołatka, janczary.
- tworzy akompaniament do utworu: Tarantella- melodia właska
- doskonali orientację w schemacie ciała
- doskonali orientację w przestrzeni
METODY PRACY:
- praktycznego działania
- słowna
- aktywizująca
- eksponująca
- elementy Metody Aktywnego Słuchania Muzyki wg Batii Strauss
- elementy Metody Carla Orffa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- dzwonek
- odtwarzacz CD
- płyta pt. Muzyka klasyczna dla dzieci. Na dobry dzień- utwór: „ Poranek” z I Suity „ Peer Gynt”-E.Grieg
- płyty Dziecięce zabawy z muzyką wg B.Strauss cz. I,II- utwory :Tarantella- melodia włoska, Rondo-J.S.Bach, Rondo-J.F. Rameau, Pizzicato- L.Delibes.
- instrumenty: marakasy, kołatka, janczary
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
ZAJĘCIA WSTĘPNE:
1. Powitanie z uczennicami przez podanie ręki, wprowadzenie miłego nastroju. Zadzwonienie dzwonkiem sygnalizujące rozpoczęcie zajęć muzycznych.
2. Zapoznanie uczennic z tematem zajęć.
3. Przedstawienie za pomocą konkretów kolejnych czynności, które będą następować po sobie.
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE:
4. Utrwalenie znajomości instrumentów: marakasy, kołatka, janczary poprzez przedstawienie kolejno wyglądu instrumentów oraz wymienienie przez nauczyciela ich nazw.
5.Ćwiczenia muzyczno- rytmiczne –uczennica gra na wymienionym przez nauczyciela instrumencie
6. Akompaniament muzyczny do utworu : Tarantella- melodia włoska.
7. Ćwiczenia rytmiczne z użyciem instrumentów(marakasy, kołatka, janczary) do utworu Pizzicato z baletu Sylwia czyli nimfa Leo Delibes’a
8. Ćwiczenia rytmiczno- ruchowe przy utworze Rondo-J.F. Rameau( eksponowanie rąk, uderzanie dłońmi o nogi, klaskanie w dłonie, ćwiczenia te wykonywane w rytm muzyki, ilustrowanie ruchem tekstu melodyjnie śpiewanego przez nauczyciela: „ręce i nogi, ręce i nogi, klaszcz ręka w rękę potem znowu uderz w nogi”
9. Słuchanie utworu Rondo-J.S.Bach, ( nauczyciel podczas trwania utworu śpiewa: „ utwór ten, pewnie znasz, la,la,la,la,la,la,la,la…, utwór ten pewnie znasz, przecież to jest Jan Sebastian Bach”
ZAJECIA KOŃCOWE:
9. Pochwała za pracę
10. Wspólne wysłuchanie muzyki relaksacyjnej: Edvard Grieg- Poranek z I Suity,,Peer Gynt”
11. Zadzwonienie przez nauczyciela dzwonkiem na znak zakończenia zajęć muzycznych.
Opracowanie: mgr Diana Krygiel.