Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki
Temat: Czworokąty – podsumowanie wiadomości.
Cele lekcji:
Uczeń:
– czyta ze zrozumieniem teksty matematyczne
– definiuje prostokąt, kwadrat, równoległobok, romb, trapez
– umie podać własności czworokątów
– potrafi obliczyć pole i obwód danego czworokąta, dokonuje analizy i rozwiązuje zadanie tekstowe.
Metody i formy pracy:
Praca w grupach
Środki dydaktyczne:
Tangramy dla każdej grupy, karty z instrukcjami (zał. 1), kary na rozwiązanie zadań, karta z przykładowymi układankami z tangramu
Plan lekcji:
Część wstępna.
Czynności organizacyjne.
Część zasadnicza
Podanie celów lekcji.
Podział na grupy.
Nauczyciel rozdaje karty z instrukcjami. Grupy dostają wszystkie instrukcje, aby przy prezentacji wyników mogły śledzić treść zadań. Każda grupa dostaje również zestaw tangramów, kartkę na rozwiązania zadań oraz kartkę ze wzorami układanek z wykorzystaniem tangramu.
Uczniowie pracują zgodnie z instrukcją. Grupa, która wcześniej zakończyła pracę – układa tangramy wg podanych wzorów.
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Grupy nawzajem uzupełniają swoje odpowiedzi.
Nauczyciel dokonuje podsumowania lekcji i oceny aktywności uczniów.
Zadanie domowe: Wykonaj zadanie „Zamiana jednostek powierzchni puzzle”, klasa 7, strona https://szaloneliczby.pl
INSTRUKCJA
GRUPA I
1. Z elementów tangramu ułóż trapez. Omów jego własności.
2. Podaj wzór na pole trapezu. Objaśnij, w jaki sposób obliczamy jego obwód.
3. Z podanych informacji ułóż zadanie dotyczące trapezu i rozwiąż je.
|Pole trapezu jest |a jego podstawy są|a suma jego kątów |a suma jego podstaw |Oblicz jego kąty |Oblicz wysokość |Oblicz długości |
|równe 60 cm2, |równoległe. |wewnętrznych wynosi |wynosi 30 cm. |wewnętrzne |trapezu. |jego podstaw. |
| | |3600. | |trapezu. | | |
4. Znajdź błąd w podanym niżej zadaniu lub w jego rozwiązaniu.
Pole kwadratu wynosi 36 m2. Oblicz jego obwód.
36 m2 : 4 = 9 m
Ob. = 4 * 9m = 36 m
Odp. Obwód kwadratu wynosi 36 m.
GRUPA II i III
1. Z elementów tangramu wybierz romb i równoległobok. Omów własności.
2. Podaj wzory na pola rombu i równoległoboku. Objaśnij, w jaki sposób obliczamy ich obwody.
3. Z podanych informacji ułóż zadanie dotyczące rombu i rozwiąż je.
|Narysuj romb |koloru zielonego|o przekątnych 3 cm i 4 |o przekątnych 3 m i 4 |i oblicz jego kąty |i oblicz jego |i oblicz długości |
| | |cm |m |wewnętrzne. |pole. |jego przekątnych. |
4. Znajdź błąd w podanym niżej zadaniu lub w jego rozwiązaniu.
Okno ma powierzchnię 8 km2. Ile to arów?
1 km2 = 10000 a
8 km2 = 80000 a
Odp. Jest to 80000 a.
GRUPA IV i V
1. Z elementów tangramu wybierz lub ułóż kwadrat. Omów jego własności oraz zależność, jaka występuje między nim i prostokątem..
2. Podaj wzory ...