Dodaj publikację
Autor
Dorota Pawelak
Data publikacji
2019-05-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dzień Matematyki jest okazją do rozwoju kreatywności i logicznego myślenia u uczniów. Pozwala inaczej spojrzeć na matematykę i stworzyć możliwość łatwego przyswajania wiedzy podczas zabawy i korzystania z multimediów.
 Pobierz (docx, 49,1 KB)

Podgląd treści

Dzień Matematyki 2019

Tytuł przykładu dobrej praktyki – Dzień Matematyki w edukacji wczesnoszkolnej

Etap kształcenia - kl. I – III

Cele ogólne

Rozbudzanie zainteresowań i talentów matematycznych. Kształcenie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy oraz przyjmowania odpowiedzialności za efekty pracy grupy. Ukazanie sposobu na mądre i twórcze wykorzystanie czasu wolnego.

Cele szczegółowe

Uczeń:

- w ciekawy sposób prezentuje zdobyte informacje, rozwija wyobraźnię przestrzenną, kreatywność,

- potrafi pracować w zespole,

- prezentuje własny tok myślenia,

- odkrywa reguły i prawidłowości,

- korzysta z nowoczesnych narzędzi i źródeł informacji – monitor interaktywny, Internet.

Metody pracy: opowiadanie, pogadanka, dyskusja, pokaz, działalność praktyczna, gry dydaktyczne – metody symulacyjne i burza mózgów.

Formy pracy: indywidualna, grupowa.

Środki dydaktyczne: przybory szkolne, plansze, patyczki, koperty z zadaniami, karty zwierzaki – figuraki, gry, układanki matematyczne, tangramy, klocki GEO, zestawy PUS, laptop, monitor interaktywny.

Przebieg zajęć otwartych „Dzień Matematyki”

1. Uczniowie podczas przerw oraz na wybranych lekcjach mieli otwarty dostęp do pomocy dydaktycznych rozwijających wyobraźnię przestrzenną (klocki GEO, bryły geometryczne) oraz zabaw matematycznych (puzzle, schubitrix, Sudoku, zestawy PUS, magiczne trójkąty).

2. Na korytarzu dla uczniów została przygotowana wystawa „Złudzenia optyczne”, czyli jakie figle płata nam wzrok.

I część (1 godzina)

3. W sali z monitorem interaktywnym uczniowie z kl. I – III, podzieleni na 6 grup, rozwiązywali zadania ze strony http://www.e-math.pl/dzienmatematyki/. Za aktywność i poprawne odpowiedzi uczniowie otrzymywali żetony. Zabawa trwała godzinę.

II część (2 godziny zajęć)

4. Druga część dnia poświęcona była praktycznym zadaniom matematycznym o zróżnicowanym stopniu trudności, podczas których uczniowie zmagali się z zagadkami sprawdzającymi poziom logicznego myślenia. Należało do nich:

1) Układanie liczb na magicznym trójkącie;

2) Rysowanie zwierząt wg. instrukcji (wykorzystałam wzory z książki „Zwierzaki-figuraki. Zadania grafomotoryczne.” A. Szczepańskiej);

3) Rozwiązywanie Sudoku.

Uczniowie kl. I układali Sudoku geometryczne. W ćwiczeniu wykorzystana była plansza (załącznik nr 1) i klocki Dienesa.

Uczniowie kl. II i III rozwiązywali Sudoku o różnym stopniu trudności na stronie https://www.matzoo.pl/lamiglowki/sudoku;

4) Odszyfrowanie haseł.

Dzieci otrzymały kartki z działaniami. Uczniowie wykonywali zadania zgodnie z otrzymaną instrukcją – załącznik nr 2;

5) Rozwiązywanie „Zapałczanych zagadek”. Każda grupa otrzymała kopertę z zadaniem z książki „Uczymy się myśleć nieszablonowo” Z. Bobińskiego, P. Nodzyńskiego i M. Uscki oraz patyczki;

6) Układanie przedstawionych wzorów z dostępnych części tangramu. Projektowanie geometrycznego zoo według własnych pomysłów;

7) Rozwiązywanie działań z zestawów PUS o różnym stopniu trudności.

Podsumowanie

Dzień Matematyki jest okazją do rozwoju kreatywności i logicznego myślenia u uczniów. Pozwala inaczej spojrzeć na matematykę i stworzyć możliwość łatwego przyswajania wiedzy podczas zabawy i ...