Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno – metodyczna
Autor: Małgorzata Lipowska
„Tradycje i zwyczaje w moim domu”
Przedmiot: ............................... Nauczanie zintegrowane
Data wprowadzenia: ............... Rok szkolny 2018/2019 - wrzesień 2018
Data zakończenia: ................... Rok szkolny 2018/2019 - czerwiec 2019
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I. Czas realizacji obejmuje rok szkolny
2018/2019 z możliwością kontynuowania działań w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zadań obowiązkowych, jako element po-
szerzający treści obowiązującego programu nauczania.
Niniejsza innowacja ma na celu wdrożenie dzieci do poszanowania tradycji (ogół obycza-
jów, norm, poglądów, zachowań właściwych grupie społecznej i przekazywanych z pokolenia
na pokolenie) i zwyczajów (ustalony w zbiorowości sposób zachowania i postępowania ma-
jący charakter naśladownictwa tego, co robią inni członkowie) dotyczących świąt w regionie
i Polsce, obchodzonych w domach. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do identyfiko-
wania się z grupą społeczną, do której należą (rodzina, klasa w szkole, środowisko).
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Tradycje i zwyczaje w moim domu” jest moją odpowiedzią na zauważalną po-
trzebę wdrażania uczniów do pracy zespołowej, wykazywania się kreatywnością, szacunku
dla osób starszych, od których można czerpać wiedzę i nabywać umiejętności, kontaktu z
drugim człowiekiem, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktual-
nej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzanych diagnoz z zakresu funkcji
szkoły (dydaktyka, wychowanie, opieka) zauważyłam, że uczniowie lubią zajęcia i konkursy
plastyczno-techniczne, dobrze bawią się podczas zajęć kulinarnych, chętnie zapraszają do
klasy rodziców i ciekawych ludzi, lubią wypowiadać się na tematy związane z domem, chęt-
nie uczą się i zapamiętują informacje podawane w trakcie przyjemnych dla nich zadań, przede
wszystkim realizowanych metodami aktywizującymi.
Opis innowacji
1. Wstęp
Cel główny innowacji: Zapoznać uczniów z tradycjami i zwyczajami związanymi z ob-
chodami świąt i uroczystości w domu rodzinnym w ciągu roku.
Cele szczegółowe:
zacieśnianie więzi rodzinnych poprzez organizowanie tematycznych spotkań i
warsztatów,
swobodne posługiwanie się różnorodnymi materiałami,
korzystanie z technologii informacyjno – komunikacyjnej,
wdrażanie do współpracy i kreatywności,
poszerzanie wiedzy z zakresu umiejętności kulinarnych,
zachęcanie do poznawania zwyczajów i tradycji własnego domu, regionu, kraju,
kształtowanie u uczniów poczucia przynależności do grup społecznych,
wdrażanie do praktycznego działania,
przygotowanie uczniów do samodzielności, do radzenia sobie w sytuacjach zada-
niowych,
oswajanie z występami na forum domowym, klasowym, szkolnym,
prezentacja działań związanych z projektem na stronie szkolnego Facebooka,
podnoszenie wyników w nauce.
2. Metody i formy
Metody: poszukiwanie, działanie, praktyka (odkrywanie, przeżywanie, praktyka, przyswa-
janie, przekaz audiowizualny, inscenizacja, prezentacja).
Formy pracy: indywidualna, grupowa, z całą ...