Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Lipowska
Data publikacji
2019-05-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
57

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja „Tradycje i zwyczaje w moim domu” jest moją odpowiedzią na zauważalną potrzebę wdrażania uczniów do pracy zespołowej, wykazywania się kreatywnością, szacunku dla osób starszych, od których można czerpać wiedzę i nabywać umiejętności, kontaktu z drugim człowiekiem, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.
 Pobierz (pdf, 516,3 KB)

Podgląd treści
















INNOWACJA PEDAGOGICZNA

organizacyjno – metodyczna






Autor: Małgorzata Lipowska








„Tradycje i zwyczaje w moim domu”



Przedmiot: ............................... Nauczanie zintegrowane

Data wprowadzenia: ............... Rok szkolny 2018/2019 - wrzesień 2018

Data zakończenia: ................... Rok szkolny 2018/2019 - czerwiec 2019





Zakres innowacji
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I. Czas realizacji obejmuje rok szkolny

2018/2019 z możliwością kontynuowania działań w następnym roku szkolnym.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zadań obowiązkowych, jako element po-

szerzający treści obowiązującego programu nauczania.

Niniejsza innowacja ma na celu wdrożenie dzieci do poszanowania tradycji (ogół obycza-
jów, norm, poglądów, zachowań właściwych grupie społecznej i przekazywanych z pokolenia
na pokolenie) i zwyczajów (ustalony w zbiorowości sposób zachowania i postępowania ma-
jący charakter naśladownictwa tego, co robią inni członkowie) dotyczących świąt w regionie
i Polsce, obchodzonych w domach. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do identyfiko-
wania się z grupą społeczną, do której należą (rodzina, klasa w szkole, środowisko).

Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Tradycje i zwyczaje w moim domu” jest moją odpowiedzią na zauważalną po-
trzebę wdrażania uczniów do pracy zespołowej, wykazywania się kreatywnością, szacunku
dla osób starszych, od których można czerpać wiedzę i nabywać umiejętności, kontaktu z
drugim człowiekiem, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktual-
nej podstawie programowej dla pierwszego etapu edukacyjnego.

Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzanych diagnoz z zakresu funkcji
szkoły (dydaktyka, wychowanie, opieka) zauważyłam, że uczniowie lubią zajęcia i konkursy
plastyczno-techniczne, dobrze bawią się podczas zajęć kulinarnych, chętnie zapraszają do
klasy rodziców i ciekawych ludzi, lubią wypowiadać się na tematy związane z domem, chęt-
nie uczą się i zapamiętują informacje podawane w trakcie przyjemnych dla nich zadań, przede
wszystkim realizowanych metodami aktywizującymi.


Opis innowacji

1. Wstęp
Cel główny innowacji: Zapoznać uczniów z tradycjami i zwyczajami związanymi z ob-

chodami świąt i uroczystości w domu rodzinnym w ciągu roku.

Cele szczegółowe:

 zacieśnianie więzi rodzinnych poprzez organizowanie tematycznych spotkań i

warsztatów,

 swobodne posługiwanie się różnorodnymi materiałami,
 korzystanie z technologii informacyjno – komunikacyjnej,
 wdrażanie do współpracy i kreatywności,
 poszerzanie wiedzy z zakresu umiejętności kulinarnych,
 zachęcanie do poznawania zwyczajów i tradycji własnego domu, regionu, kraju,
 kształtowanie u uczniów poczucia przynależności do grup społecznych,
 wdrażanie do praktycznego działania,
 przygotowanie uczniów do samodzielności, do radzenia sobie w sytuacjach zada-

niowych,

 oswajanie z występami na forum domowym, klasowym, szkolnym,
 prezentacja działań związanych z projektem na stronie szkolnego Facebooka,

 podnoszenie wyników w nauce.

2. Metody i formy
Metody: poszukiwanie, działanie, praktyka (odkrywanie, przeżywanie, praktyka, przyswa-

janie, przekaz audiowizualny, inscenizacja, prezentacja).

Formy pracy: indywidualna, grupowa, z całą ...