Dodaj publikację
Autor
Gabriela Majewska
Data publikacji
2019-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
204

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć dla ucznia posiadającego orzeczenie ze względu na Autyzm
 Pobierz (docx, 19,2 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH DLA UCZNIA Z AUTYZMEM

w roku szkolnym 2016/2017

Głównym celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest pomoc Hubertowi w przezwyciężaniu trudności i umożliwienie mu prawidłowego funkcjonowania w przedszkolnej grupie rówieśniczej. Pracę z dzieckiem dostosowałam do jego możliwości i umiejętności rozwojowych, kładąc szczególny nacisk na dostrzeganie trudu włożonego w powierzone zadanie a nie na efekt końcowy. Każde zajęcia mają za zadanie zapewnić dziecku materiał do myślenia i mówienia oraz stwarzać możliwości do ćwiczeń ruchowych oraz pozwalać na odniesienie sukcesu.

Cele programu:

1. Poszerzenie umiejętności werbalnego komunikowania się.

2. Trening utrzymywania kontaktu wzrokowego.

3. Nauka skupiania uwagi na rzeczy lub zadaniu.

4.Trening umiejętności społecznych.

5. Wyciszenie nadmiernej ruchliwości i pobudzenia.

6. Nauka sposobów radzenia sobie ze stresem, negatywnymi lub trudnymi

sytuacjami.

7. Usprawnianie percepcji wzrokowo – słuchowej.

8. Doskonalenie koordynacji wzrokowo- słuchowo – ruchowej.

Dla osób z autyzmem jednym z ważniejszych jest trening umiejętności społecznych. Jest metodą terapii umożliwiającą zmniejszenie deficytów w zakresie kompetencji społecznych i pozwalającą na skuteczniejsze radzenie sobie w życiu, także dorosłym. Owa terapia obejmuje: kompetencje społeczne i komunikacyjne, emocje, umiejętności poznawcze, poczucie tożsamości i własnej wartości, a także samoocenę. Program zajęć terapeutycznych przewiduje naukę dziesięciu podstawowych umiejętności, na których będę opierała pracę z Hubertem, a mianowicie:

zawierania znajomości

słuchania

pytania

odmawiania

inicjowania rozmowy

dyskutowania

reagowania na krytykę

jej wyrażania

radzenia sobie z uczuciami

odróżniania uczuć i także mówienia komplementów

Typy, rodzaje ćwiczeń:

Naśladowanie - rozwijanie umiejętności naśladowania:- naśladowanie gestów, ruchów, mimiki;- odtwarzanie odgłosów z otoczenia;- mowa czynna (naśladowanie mowy, dźwiękonaśladowanie i proste wyrazy)- naśladowanie schematów zachowań

- mowa bierna (rozpoznawanie: zwierząt, pomieszczeń, zawodów, przedmiotów codziennego użytku, zabawa w udawanie)2. Nawiązywanie relacji i kontaktów społecznych1) Społeczna świadomość:- reagowanie na własne imię i nazwisko;- rozpoznawanie fotografii własnej i kolegów;- znajomość imion kolegów2) Rozumienie poleceń nauczyciela3) Umiejętność konwersacji- zachęcanie do wokalizacji, posługiwania się słowami, które już zna;- nawiązanie dialogu poprzez melodię, natężenie, rytm głosu, proponowanie różnych dźwięków do naśladowania;- wzmacnianie podejmowanych przez dziecko prób mówienia prowokowanie do mówienia;- rozpoznawanie poszczególnych osób, ich imion -nazywanie osób, zachęcanie dziecka do kierowania wzroku w ich stronę, do przywoływania ich gestem i słowem;- utrwalanie gestów na powitanie i pożegnanie - podawanie ręki;- doskonalenie realizacji poleceń słownych wspieranych gestem i bodźcami sygnałowymi:• rozumienie poleceń: daj-weź, usiądź, chodź tutaj; • rozumienie poleceń związanych z manipulacją przedmiotami;- przynoszenie i podawanie przedmiotów na prośbę - zwracanie się do ucznia o przynoszenie przedmiotów znajdujących się w zasięgu jego ręki, zachęcanie do podania przedmiotu nauczycielowi,- witanie się,3. Abstrakcyjne myślenie- określanie cech abstrakcyjnych przedmiotów ...