Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH DLA UCZNIA Z AUTYZMEM
w roku szkolnym 2016/2017
Głównym celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest pomoc Hubertowi w przezwyciężaniu trudności i umożliwienie mu prawidłowego funkcjonowania w przedszkolnej grupie rówieśniczej. Pracę z dzieckiem dostosowałam do jego możliwości i umiejętności rozwojowych, kładąc szczególny nacisk na dostrzeganie trudu włożonego w powierzone zadanie a nie na efekt końcowy. Każde zajęcia mają za zadanie zapewnić dziecku materiał do myślenia i mówienia oraz stwarzać możliwości do ćwiczeń ruchowych oraz pozwalać na odniesienie sukcesu.
Cele programu:
1. Poszerzenie umiejętności werbalnego komunikowania się.
2. Trening utrzymywania kontaktu wzrokowego.
3. Nauka skupiania uwagi na rzeczy lub zadaniu.
4.Trening umiejętności społecznych.
5. Wyciszenie nadmiernej ruchliwości i pobudzenia.
6. Nauka sposobów radzenia sobie ze stresem, negatywnymi lub trudnymi
sytuacjami.
7. Usprawnianie percepcji wzrokowo – słuchowej.
8. Doskonalenie koordynacji wzrokowo- słuchowo – ruchowej.
Dla osób z autyzmem jednym z ważniejszych jest trening umiejętności społecznych. Jest metodą terapii umożliwiającą zmniejszenie deficytów w zakresie kompetencji społecznych i pozwalającą na skuteczniejsze radzenie sobie w życiu, także dorosłym. Owa terapia obejmuje: kompetencje społeczne i komunikacyjne, emocje, umiejętności poznawcze, poczucie tożsamości i własnej wartości, a także samoocenę. Program zajęć terapeutycznych przewiduje naukę dziesięciu podstawowych umiejętności, na których będę opierała pracę z Hubertem, a mianowicie:
zawierania znajomości
słuchania
pytania
odmawiania
inicjowania rozmowy
dyskutowania
reagowania na krytykę
jej wyrażania
radzenia sobie z uczuciami
odróżniania uczuć i także mówienia komplementów
Typy, rodzaje ćwiczeń:
Naśladowanie - rozwijanie umiejętności naśladowania:- naśladowanie gestów, ruchów, mimiki;- odtwarzanie odgłosów z otoczenia;- mowa czynna (naśladowanie mowy, dźwiękonaśladowanie i proste wyrazy)- naśladowanie schematów zachowań
- mowa bierna (rozpoznawanie: zwierząt, pomieszczeń, zawodów, przedmiotów codziennego użytku, zabawa w udawanie)2. Nawiązywanie relacji i kontaktów społecznych1) Społeczna świadomość:- reagowanie na własne imię i nazwisko;- rozpoznawanie fotografii własnej i kolegów;- znajomość imion kolegów2) Rozumienie poleceń nauczyciela3) Umiejętność konwersacji- zachęcanie do wokalizacji, posługiwania się słowami, które już zna;- nawiązanie dialogu poprzez melodię, natężenie, rytm głosu, proponowanie różnych dźwięków do naśladowania;- wzmacnianie podejmowanych przez dziecko prób mówienia prowokowanie do mówienia;- rozpoznawanie poszczególnych osób, ich imion -nazywanie osób, zachęcanie dziecka do kierowania wzroku w ich stronę, do przywoływania ich gestem i słowem;- utrwalanie gestów na powitanie i pożegnanie - podawanie ręki;- doskonalenie realizacji poleceń słownych wspieranych gestem i bodźcami sygnałowymi:• rozumienie poleceń: daj-weź, usiądź, chodź tutaj; • rozumienie poleceń związanych z manipulacją przedmiotami;- przynoszenie i podawanie przedmiotów na prośbę - zwracanie się do ucznia o przynoszenie przedmiotów znajdujących się w zasięgu jego ręki, zachęcanie do podania przedmiotu nauczycielowi,- witanie się,3. Abstrakcyjne myślenie- określanie cech abstrakcyjnych przedmiotów ...