Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki w klasie 8.
Temat: Doskonalenie umiejętności obliczania pola i obwodu koła
Dział: Długość okręgu, pole koła
Cel główny:
Utrwalenie wiadomości dotyczących obliczania długości okręgu oraz pola koła
Rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem poznanych wzorów.
Cele :
Wyrabianie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami związanymi z kołem i okręgiem
utrwalenie wzorów na pole koła , długość okręgu,
obliczanie pola koła ,
obliczanie długości okręgu
rozwijanie umiejętności rozwiazywania zadań praktycznych z zastosowaniem poznanych wzorów
kształtowanie umiejętności analizowania treści zadania
wdrażanie do logicznego myślenia i wyciągania wniosków
Metody pracy:
indywidualna, grupowa, równym frontem,
praktyczna – rozwiązywanie zadań.
Środki dydaktyczne:
Przygotowane treści zadań, karty pracy dla uczniów, plakat do zapisywania punktów drużyn, podręcznik
Ocena pracy uczniów na lekcji:
Samoocena przez uczniów
W zależności od stopnia zaangażowania
Czas realizacji: 45 minut
Przebieg lekcji:
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
3. Określenie celu lekcji.
4. Sformułowanie i zapisanie tematu.
5. Wprowadzenie do tematu lekcji, podanie celu lekcji.
6.Uczniowie siadają w grupach.
a) dostają karty pracy
7. Nauczyciel oraz uczniowie oceniają i dokonują podsumowania przebiegu lekcji.
8. Omówienie i zadanie pracy domowej.
Załączniki
Zadanie wstępne. Określ „prawda czy fałsz”
Średnica to odcinek łączący środek okręgu z dowolnym punktem na okręgu
Aby obliczyć pole koła wystarczy mieć jego promień
Cięciwa ma jeden punkt wspólny z okręgiem
Pole koła liczymy ze wzoru P = 2πr
Promień jest dwa razy mniejszy od średnicy
Wzory 2πr = πd
Każdy promień jest dwa razy mniejszy od cięciwy
Okrąg i koło niczym się nie różnią
Zadanie na tablicy
Nauczyciel rysuje rower składający się z różnych figur płaskich. Uczniowie obliczają jego pole.
Załącznik 1 Polecenia dla grup
Zadanie 1 Jesteś drukarzem, oblicz długość narysowanej „litery” wiedząc, że bok jednej kratki wynosi 1 jednostka.
Zadanie 2 Jesteś architektem, oblicz pole „ronda” przedstawionego na rysunku.
Zadanie 3 Na ogrodzenie drzewa zużyto 9,42 metra bieżącego siatki (zob. rysunek).
Oblicz średnicę pnia drzewa.
Zadanie 4 Oblicz pole zacieniowanej figury.
Zadanie 5 Wiatrak ma skrzydła o długości 4 m. Jaką drogę pokona punkt A w czasie jednego obrotu skrzydeł?
Przykłady do zadania 1
Zadanie 1 Jesteś drukarzem, oblicz długość narysowanej „litery” wiedząc, że bok jednej kratki wynosi 1 jednostka.
Te litery należy porozcinać i podać uczniom, iż jedna kratka to jedna jednostka.
Przykłady do zadania 2
Zadanie 2 Jesteś architektem, oblicz pole „ronda” przedstawionego na rysunku.
8210282102
8
2
10
2
8
2
10
2
55338282
5
5
3
3
8
2
8
2
Zadania problemowe dla każdej grupy ...