Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
OPIS REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Temat „Ekologiczne jest logiczne - okaż kulturę i chroń naturę”
1. Określenie rodzaju innowacji
Innowacja programowo-metodyczna wprowadzająca zmiany do programu zajęć edukacyjnych z biologii w klasie ósmej - w postaci wprowadzania nowych metod i technik w pracy z uczniami podczas lekcji.
2. Zakres innowacji
Planowana innowacja programowa obejmuje zajęcia biologii z elementami ekologii i ochrony przyrody. Jej adresatami są uczniowie klasy VIII. Zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu zgodnie z podaną tematyką. Każde zajęcia będą trwały 45 minut. Czas realizacji: drugi okres roku szkolnego 2018/2019.
3. Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane
Do podjęcia tematyki innowacji skłoniły mnie zainteresowania uczniów, którzy często i przy różnych okazjach zadawali pytania dotyczące wpływu człowieka na środowisko. Znaczna część klasy aktywnie działa w SK LOP uwrażliwiając się na potrzeby i pomoc zwierzętom, czy też szeroko rozumianej przyrody. Uczniowie sami pytają co mogliby zrobić dla zwierząt? Chętnie biorą udział w różnorodnych konkursach z ochrony przyrody i ekologii.
Program ten ma za zadanie przygotować uczniów do podejmowania właściwych wyborów ekologicznego i zdrowego trybu życia, szacunku do przyrody i otaczającego ich świata. Ma na celu także rozbudzanie wśród uczniów odpowiedzialności i dbałości o środowisko przyrodnicze. Zajęcia mają rozbudzić zainteresowania podstawową wiedzą ekologiczną. Zadania i formy i techniki realizacji zostały dobrane odpowiednio do wieku i stanu wiedzy ucznia klasy VIII. Ekologia i ochrona przyrody jest w programie biologii w klasie ósmej podczas nauki. Innowacja ma na celu wypracowanie nawyku zdrowego trybu życia oraz własnej i grupowej odpowiedzialności za stan środowiska. Uczniowie i nauczyciel będą przygotowywać się do debaty naukowej, seminarium, prezentacji. Zaplanowano wycieczki tematyczne i projekty związane z badaniami naukowymi, gromadzenie bazy danych i udziały w konkursach.
4. Założenia innowacji (treść innowacji)
Cele główne:
kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska i wszelkich form życia;
stosowanie skutecznych form reakcji i zdolności przyjęcia aktywnej postawy strażnika przyrody;
przekonanie o znaczeniu ekologicznego trybu życia dla własnego zdrowia;
rozpoznawanie zagrożeń środowiska i umiejętność określania jego skali;
prezentowanie wyników badań.
Cele szczegółowe:
znajomość sposobów udzielania pomocy podczas smogu, kontaktu z zanieczyszczoną wodą, itp.;
przygotowanie prezentacji dotyczącej funkcjonowania wybranego ekosystemu oraz jej przedstawienie;
aktywny udział w seminarium naukowym dotyczącym gospodarki odpadami;
przygotowanie publikacji naukowej i jej opublikowanie;
posługiwanie się skalą porostową podczas wycieczki;
prezentowanie form ochrony przyrody najbliższej okolicy, lokalnych legend i opowieści;
pomoc zwierzętom w przetrwaniu zimy;
zgromadzenie multimedialnej bazy danych dotyczących tematyki innowacji;
zachęcanie oraz udział w konkursach przyrodniczo- ekologicznych;
przygotowanie i udział w konkursie ...