Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Łuszczyk
Czynniki geograficzne kształtujące klimat na Ziemi.
1. Jak na klimat wpływa szerokość geograficzna?
Istotnym celem drugiego i trzeciego etapu edukacji jest wprowadzenie uczniów (przez ich samodziel-
ność myślenia i działania) w świat wiedzy naukowej.
Wśród ważnych celów dydaktyczno – wychowawczych geografii należy wymienić:
1. Budzenie zainteresowań przestrzenią geograficzną.
2. Kształtowanie gotowości uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów.
3. Uświadomienie wartości płynących z wiedzy geograficznej dla współżycia człowieka z przyrodą.
4. Przyswojenie podstawowych informacji służących osiągnięciu powyższych celów.
Zadaniem szkoły i nauczyciela jest (miedzy innymi) stwarzanie uczniowi sprzyjających warunków do:
1. Korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy geograficznej.
2. Uczenia się być dociekliwym, refleksyjnym, krytycznym, chętnym do działania.
3. Kształtowania postawy szacunku dla przyrody.
W każdej podstawie programowej treści geografii przewidują – oprócz innej – tematykę:
1. Ziemia w Układzie Słonecznym, ruchy Ziemi i ich następstwa.
2. Współrzędne geograficzne.
3. Atmosfera, czynniki klimatotwórcze, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Programy tego przedmiotu zakładają, że uczeń pozna, dokona, przedstawi, wykaże, wskaże, odczyta:
zależności w przestrzeni geograficznej;
wybrane cechy atmosfery;
zróżnicowanie klimatów świata,
pomiaru (obliczeń) wysokości Słońca oraz porówna uzyskane w różnych porach roku wyniki;
zmiany w oświetleniu Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku;
związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowa-
niem klimatu i krajobrazów na Ziemi;
czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi;
szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie.
Przedstawiam scenariusz pierwszego z cyklu siedmiu zajęć edukacyjnych (dydaktyczno – wychowaw-
czych) z geografii na temat czynników geograficznych, które decydują o zróżnicowaniu klimatu Ziemi.
1. Cele
a) Wiadomości
Uczeń potrafi:
definiować pojęcia: atmosfera, pogoda, składniki pogody, klimat, izoterma, sfery Ziemi;
odkryć zależność między szerokością geograficzną, wysokością Słońca nad horyzontem, ilością
energii słonecznej docierającej do powierzchni Ziemi;
nazwać i rozmieścić strefy oświetlenia (ciepła) na Ziemi.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
posłużyć się posiadaną i zdobytą wiedzą w praktyce;
wykorzystywać różne źródła wiedzy geograficznej;
wyciągać naukowe wnioski z własnych obserwacji, ćwiczeń i badań nad problemem;
lokalizować obiekty geograficzne na mapie.
c) Postawa
Nauczyciel stwarza uczniom warunki do:
dostrzegania walorów dobrze zorganizowanej pracy;
kształtowania gotowości do uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów;
formowania postawy szacunku dla przyrody.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, ogląd, działanie, poszukiwanie, praktyka i tą drogą indywidualne przyswajanie, przeżywa-
nie i odkrywanie.
3. Środki dydaktyczne
Ścienna mapa fizyczna świata, tematyczne mapy w posiadanym atlasie, zasadne teksty, mapki, obrazy
w posiadanym podręczniku, zeszyt przedmiotowy, przyrządy kreślarskie (ołówek, ołówki kolorowe, li-
nijka, gumka, klej), tematyczna tabela (zał.1), mapka konturowa świata ...