Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Świąteczne zakupy.
Temat jest przeznaczony do realizacji podczas 1 godziny lekcyjnej.
CELE OGÓLNE
Uczeń:
uświadamia sobie ;
wyciąga wnioski na podstawie pozyskanych informacji;
przetwarza informacje zawarte w tabelach i diagramach.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczeń:
sprawnie odczytuje dane z tabel i diagramów w celu pozyskania potrzebnych mu informacji;
oblicza procent z danej liczby;
oblicza, jaką część całości stanowi dana liczba;
wyznacza, jaki procent całości stanowi dana liczba;
tworzenie prostego modelu matematycznego w postaci zbiorów z częścią wspólną (bez nazywania
obiektów).
METODY
pogadanka
praca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
praca z kartą pracy
FORMY PRACY
praca z całą klasą
praca w parach
praca indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
karty pracy
pokaz multimedialny
kalkulatory
Lekcja
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Faza wprowadzająca
Powitanie, czynności organizacyjno-porządkowe. (5 min)
Sprawdzenie zadania domowego.
Podanie tematu lekcji:
Nauczyciel informuje uczniów, że na tej lekcji zapoznają się z danymi opublikowanymi przez GUS dotyczącymi
planowanej wysokości wydatków świątecznych i strategii zakupowych oraz identyfikacja najpopularniejszych
kanałów sprzedaży wśród europejskich konsumentów w okresie Bożego Narodzenia 2017 roku.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów co rozumieją pod pojęciem „budżet domowy”?
W jakich okresach gospodarstwa domowe powinny zaplanować większy budżet (święta, wakacje, rocznice itp.).
Czy – ich zdaniem – wysokość wydatków związanych np. ze świętami Bożego Narodzenia i ich struktura jest
podobna w Polsce i w innych krajach Europy.
Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie w parach analizują dane, a następnie odpowiadają na pytania pod
diagramami.
Karty pracy wraz z ilustracjami wyświetlane są na tablicy interaktywnej.
Faza podsumowująca
Ocena pracy uczniów.
Zadanie pracy domowej.
KARTA PRACY NR 1
Firma Deloitte już po raz dwudziesty przeprowadziła badanie świątecznych zwyczajów konsumenckich w Polsce
i Europie. Badanie online przeprowadzono w dniach 2-15 października br. wśród ponad 7,3 tys. respondentów w
przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tego roczna edycja analizuje dane z dziesięciu krajów europejskich
(Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Polska, Rosja, Wielka Brytania i Holandia).
Poniższe dane zaczerpnięte zostały ze strony:
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/raport-zakupy-swiateczne-2017.html
1. Co opisują powyższe diagramy?
2. Jaką kwotę w Polsce, a jaką Europie badani planują przeznaczyć na zakupy świąteczne?
3. Ile złotych wydali Polacy na zakupy świąteczne jeżeli kwota planowana na wydatki świąteczne w tym
roku jest o 2% wyższa od tej z roku 2016?
KARTA PRACY NR 2
1. Przygotuj diagram procentowy planowanych wydatków świątecznych na prezenty, artykuły
spożywcze i spotkania towarzyskie w Polsce i Europie.
2. Jaki procent całego budżetu świątecznego zostanie przeznaczony na prezenty świąteczne?
3. Jaki procent ...